رویداد های اصلی در جهان تکنالوژی: نتایج سال 2016

© Fotolia / Carloscastillaرویداد های اصلی در جهان تکنالوژی: نتایج سال 2016
رویداد های اصلی در جهان تکنالوژی: نتایج سال 2016 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
الون ماسک، بازی پوکیمون (Pokémon Go)، اخبار جعلی و پایان انترنت قدیمی.

در جهان امروزی تولید و توسعه تکنالوژی جدید نمایانگر پیشرفت جامعه میباشد.

1.      شرکت‌های هوش مصنوعی

 سال 2016 به عنوان سالی یاد خواهد شد که هوش مصنوعی در آن به مرحله جدید رسید. الون ماسک رییس شرکت تسلا Tesla در سال گذشته اعلام کرد که با تحقیقات در این راستا مخالف است، اما ناگهان از ساختن OpenAI- سازمان غیرانتفاعی برای بحث آزاد و تحقیقات در راستای هوش مصنوعی، خبر داد. همکاران و متحدان ماسک در این راستا شرکت های گوگل Google، امازون Amazon، فیسبوک Facebook، آی‌بی‌ام IBM و مایکروسافت Microsoft یک دفتر بنام همکاری در Al (Partnership on AI) ایجاد کردند. از جمله پروژه‌‍‌های برنامه‎ریزی شده در این راستا پروژه DeepMind که توسط شرکت گوگل برنامه‌ریزی شده بود، در سال جاری مورد توجه قرار گرفت: در ماه مارچ برنامه AlphaGo قادر به مغلوب ساختن لی سیدول یکی از قوی‌ترین بازی‌کنان جهان شد و در آخر اعلام شد که DeepMind کلمات را لب‌خوانی کند.

2.       پوکی‌مون‌ها

تابستان سال جاری مهم‌ترین دستاورد تکنالوژی برای چند مدتی برنامه‌ریزی بازی Pokémon Go توسط نیانتیک (Niantic) کارمند اسبق گوگل، بود. در طول تابستان این بازی در اکثریت نقاط جهان علاقه‌مندان بیش‌ازحد داشت، اما در پایان سال رونق این بازی کاهش یافت.

3.       شبکه‌های اجتماعی و اخبار جعلی

بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا دوران دشوار مارک زوکربرگ آغاز شد: شبکه‌اجتماعی به دخالت در پیروزی نهایی دونالد ترامپ متهم شد. منتقدین ادعا داشتند که این شبکه به کنترول اخبار جعلی توجه نداشت، و از نشر این خبرها جلوگیری نکرده است. زوکربرگ این اتهام را رد کرد، و وعده سپرد تا سایت‌های و صفحات اخبار جعلی را مسدود کند.

4.       مبارزه علیه تمسخرگران

موضوع به تمسخر گرفتن افراد یا (Trolling)یکی از مهم‌ترین موضوعات در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی بود، به خصوص شبکه‌اجتماعی تویتر بیشتر مورد حمله منتقدین قرار میگرفت که در نتیجه اکثر افراد مشهور مجبور به فرار از تویتر شدند. مسئولین شبکه‌اجتماعی که مدت زیادی به این موضوع توجه نداشتند، بالاخره مجبور آغاز سیستم فلتر و کنترول شدند. به گفته بعضی کاربران به شمول افراد مشهور، این سیستم موثر بوده است، در حالیکه هیچ کس نمیداند چگونه فعالیت میکند.

5.       موترهای بدون راننده در سرک‌ها

امکان دارد از زمانیکه وسایط نقلیه عادی بوجود آمدند، انسان‌ها در آرزوی موترهای بدون راننده بودند. 

در پایان سال 2016 میتوانیم از چندین شرکت نام ببریم که در راستای تولید و توسعه موترهای بدون راننده کار و فعالیت کرده اند: شرکت تکسی‌رانی Uber درحال آزمایش سیستم جدید موترهای بدون راننده میباشد، شرکت Apple از آغاز برنامه ها در این راستا خبر داده است، شرکت Google مشترک با Waymo با شرکت Fiat Chrysler یک توافقنامه امضا کرده است. بحث درمورد ساختن یک دستگاه خاص برای اداره موترها میباشد نه ساختن خود موتر. به این حال شرکت Tesla باوجود اینکه یکی از موترهای بدون راننده این شرکت باعث یک حادثه ترافیکی خونین شد، در راس این صنعت باقی میماند.

6.       تلفون‌های منفجر شونده

مسافرین اکثریت شرکت‌های هوایی به اخطاریه‌ی خطر تلفون Samsung Galaxy Note 7 مواجه شده اند. این تلفون که در آغاز ماه اگست به نمایش گذاشته شد، بعد از آغاز فروش از چندین واقعه انفجار کردن تلفون درحال شارژ خبر داده شد. این انفجار ها باعث آتش‌سوزی ها و زخم‌برداشتن افراد شده است. در نتیجه تحقیقات معلوم شد که این مشکل باتری در اثر عجله شرکت سامسونگ برای به نمایش گذاشتن مدل جدید تلفون جهت پیشی گرفتن از شرکت اپل که مهم‌ترین رقیب شمرده میشود، مورد توجه قرار نگرفته است. این موضوع باعث تلفات سنگین مالی شرکت سامسونگ و همچنان از دست دادن شهرت این شرکت در بازار شد.

7.       سال انرژی سبز

اعلامیه "تحول انرژی" چندین سال قبل آنگلا مرکیل در سال جاری مورد توجه تمام جهان قرار گرفت: در ماه می برای نخستین بار در تاریخ آلمان تقاضا برای انرژی سبز که از باتری‌های آفتابی و توربین‌های بادی بدست می آید، نسبت به عرضه کاهش یافت، و قیمت آن نیز کاهش یافت. به عبارت ساده معلوم شد که آلمان میتواند انرژی لازم را خودش با استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر تولید کند و از وارد نمودن انرژی هیدروکاربن جلوگیری کند. آلمان یکی از تولیدکننده‌گان صنعت انرژی میباشد که کشورهای دیگر چون امریکا، چین و روسیه نیز باید از آن مثال بگیرد.

 

8.       سال ربات‌های انترنتی

تلگرام از چندی بدینسو دوره آزمایشی چت با ربات را انجام میدهد، ربات‌های انترنتی در سال 2016 در دنیای دیجیتال رول مهم داشته اند. بهار سال 2016 سیستمی را ایجاد کرد که به مسنجر اجازه ساختن ربات انترنتی با استفاده از برنامه خاص، میداد. همچنان شرکت مایکروسافت یک دوره آزمایشی همرای ربات-چت در تویتر آغاز کرد که این آزمایش بطور عجیب پایان یافت:"بعد از "برقراری تماس" با کاربران، ربات انترنتی به یک مخاطب متنفر و بدون حوصله تبدیل شد که بالاخره غیر فعال گردید. با این حال شرکت مایکروسافت قادر به ساختن یک پلت‌فورم بنام Microsoft Bot Framework برای ساختن ربات‌های انترنتی شد.

9.       اشیای انترنتی

چنانکه یک صاحب‌نظر بیان کرد، اینکه شما میتوانید یخچال یا توستر تان را به انترنت وصل کنید، به این معنی نیست که شما به این نیاز دارید. IoT یا اشیای انترنتی براساس ادغام اشیا با انترنت ساخته شده است. خبر بد به علاقه‌مندان اینست که سیستم ایمنی این تکنالوژی زیاد خوب نیست. در ماه اکتوبر سیستم ارائه‌دهنده Dyn قربانی اشیای انترنتی آلوده شد، که در نتیجه بیشتر از یک میلیون کاربر نمیتوانستند سایت شبکه‌های اجتماعی چونTwitter  و  Netflixرا باز کنند. هیچ کس نمیخواهد در جهانی زنده‌گی کند که در آن توستر باعث ایجاد مزاحمت برای دیدن پیام‌ها در فیسبوک شود، لذا در سال آینده باید بحث فعال و موثر درمورد سیستم ایمنی و دفاعی اشیای انترنی صورت بگیرد.  

10.   یاهو و مرگ انترنت قدیمی

یاهو- پایان یافت. یکی از نخستین غول‌پیکران دنیای انترنت در نتیجه سیاست غیرمنطقی و چند تصمیم ناموفق تجارتی، شهرتش را از دست داد. یاهو که در گذشته دوبار میتوانست شرکت گوگل را خریداری نماید اما این کار را نکرد، تجارت-انترنتی خویش را به شمول سرویس جوینده و نامه‌رسانی Yahoo ، Flickr و Tumblr فروخت. شرکت امریکایی Verizon این تجارت-انترنتی یاهو را در بدل 4،8 میلیارد دالر بدست آورد. بدبختی های یاهو ادامه پیدا کرد- بعد از مدتی از دو حمله هک انترنتی یاهو خبر داده شد که در نتیجه آن اطلاعات شخصی بیشتر از یک و نیم میلیارد کاربر به سرقت برده شد. لذا میتوان گفت که انترنتی که ما 10-15 سال قبل میشناختیم از صحنه بیرون شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала