100 عالی ترین نشرات علمی 2016 به نشر رسید

© Sputnik / Boris Prihodko100 عالی ترین نشرات علمی 2016 به نشر رسید
100 عالی ترین نشرات علمی 2016 به نشر رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در رتبه بندی 100 انتشارات علمی بلند سال 2016 مقام سوم را کار نتایج حاصل شده از مشاهده امواج گرانشی حاصل کرد.

مقالات علمی در فزیک به ندرت جلب توجه رسانه ها میشود. دسترسی برمقام دوم در استناد-یک رویداد نادر است.اما مقام چهارم را کار دیگر اختر فزیک با شواهد از وجود نییرو سیاره نهم منظومه شمسی گرفته است. بنا بر این امسال واقعآ سال منحصر به فرد برای فزیک است.

هر سال شرکت  برتانیایی Altmetric  لیست 100 بالاترین آثار علمی که بیشترین توجه مردم را دریافت کرده است ترتیب میکند.

این شرکت تعداد مقالات خبری که در آن کار علمی ذکر شده است،انعکاس شبکه های اجتماعی،تعداد ارجاعات در وکیپیدیا،StackOverflow, Faculty1000 و برخی پارامترهای دیگربا  وزن خاص آن را تعقیب میکند.

عالیترین 100 تا پایان سال 2016 بسیار غیر معمولی بود.

شگفت انگیزترین چیز در این امتیاز آن است-کی مقام اول را گرفت. این مقاله علمی که در مجله انجمن طبی امریکا(JAMA)منتشرشده و نویسنده آن بارک اوباما است.

مقاله علمی بارک اوباما در مورد اصلاحات سیستم بهداشتی امریکا ،توجه حد اکثر جامعه علمی ،رسانه ها،و جامعه100 Top  Altmetric را به خود جلب کرد.این اولین بار در تاریخ است که کار علمی را ریس جمهورفعلی ایالات متحده مینویسد.در این مقاله نویسنده تجزیه و تحلیل اثر معرفی قانون Affordable Care Act و توصیه اولویت های مراقبت بهداشتی آینده برای دولت  رانموده است.مقاله علمی اوباما جلو تر از کشف تاریخی امواج گرانشی،تحقیقات ویروس   Zika کشف سیاره نهم منظومه شمسی و حتی مقاله پر جنجال در مورد آنکه ،چگونه شرکت ،شواهد علمی آسیب شکر برای قلب-سیستم عروقی را پنهان میکردند.

یکی دیگر از دستاوردهای قابل توجه سال 2016این است که مقدار زیاد در رتبه بندی مقالات علمی به دسترس عام منتشر شده است.

30 از 100 کار در دسترس عموم قرار دارد،و برای 17 کار علمی ناشران به طور داوطلبانه هزینه نمیگیرند.در نتیجه در عقب "دیوار هزینه"53 درصد علم ذکر شده قرار دارد.این یک پیروزی دیگر برای علم آزاد است.

داده های جدولی با آمار و مقالات پژوهشی برای صد بهترین در این صفحه منتشر شده است.

https://figshare.com/articles/Top_100_2016_-_article_data/4294073

لازم به ذکر است،که به طور کلی لیست  کارهای ذکر شده در رسانه هاهمیشه با اهمیت علمی خود بستگی ندارد،و چیزی که عیان است از نمره یک در لیست 100 عالیترین دیده میشود.اهمیت واقعی کاربا شاخص استناد در دیگر مقالات علمی تعین میشود.و این شاخص مانند رسانه ها فورآ بوجود نمی آیند،بلکه در طول ده ها سال جمع آوری میشود.

فقط پس از ده یا بیست سال ما میدانیم ،که در سال 2016 چیز واقعآ مهم کشف شده است ،و ما آنرا متوجه نشدیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала