دبیرکل سازمان ملل: هیچ کس برنده جنگ نیست

© AFP 2023 / Jose Manuel RibeiroAntonio Guterres
Antonio Guterres - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: آنتونیو گوترس دبیرکل جدید سازمان ملل متحد، در پیامی گفته است که هیچ گروهی برنده جنگ جاری در برخی از کشورهای جهان نیست و همه بازنده این جنگ‌ها خواهند بود.

آقای گوترس که در اول جنوری 2017 به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد جای بان‌کی مون را خواهد گرفت، در پیامی به تامین صلح و ثبات در تمام کشورهای در حال جنگ تاکید کرده گفته است: «هیچ کس برنده این جنگ نیست، همه بازنده می‌شوند.» 

این پیام که از سوی هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، به رسانه‌ها فرستاده شده است، در آن آنتونیو گوترس گفته است که در اولین روز کاری‌اش به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، سوالی بر روی قبلش سنگینی می‌کند و آن این که چطور می‌توان به میلیون‌ها انسانی که در درگیری‌ها گیر مانده‌اند و از جنگ بزرگی که به گفته او پایانی ندارند رنج ‌می‌برند، کمک کرد.

آنتونیو گوترس در پیام خود گفته است: «غیرنظامیان با نیروهای کشنده کوبیده می‌شوند. زنان، کودکان و مردان کشته و زخمی شده،  مجبور به ترک خانه‌های‌شان می‌شوند و محروم و بی‌بضاعت می گردند. حتا شفاخانه ها و کاروان‌های امدادرسانی هدف قرار می‌گیرند.»

آقای گوترس که قبل از این نخست وزیر پرتگال بود، در پیام خود می‌افزاید: «تریلیون‌ها دالر برای نابود ساختن جوامع و اقتصاد، دامن زدن به بی‌اعتمادی و ترس به مصرف می‌رسد که می‌تواند نسل‌ها ادامه یابد. همه منطقه بی‌ثبات شده است و تهدید تازه تروریسم جهانی، همه ما را متاثر می‌سازد.»

دبیرکل جدید سازمان ملل متحد از همه‌ی دولت و شهروندان آنان خواسته تا در این روز سال نو برای تهیه مصووبه مشترک سال نو به او بی‌پیوندند. آقای گوترس می‌گوید: «بیایید تصمیم بگیریم صلح را در صدر کارها قرار دهیم. بیایید ۲۰۱۷ را سالی بسازیم که در آن همه ما، شهروندان، دولت‌ها، رهبران بر تفاوت های‌مان غلبه کنیم. از همبستگی و شفقت در زندگی روزانه مان تا گفتگو و احترام میان گروه‌های سیاسی…از آتش بس در میدان‌های نبرد تا مصلحت در میز مذاکره برای رسیدن به راه حل‌های سیاسی…صلح باید هدف و راهنمای ما باشد.»

او تاکید کرده که تلاش‌ها باید برای دستیابی به کرامت انسانی، امید، پیشرفت، سعادت و صلح وابسته شود. آقای گوترس افزوده که صلح به مردم وابستگی دارد. وی افزوده است: «من از همه شما می‌خواهم تا امروز و هر روز، برای تعهد به صلح با من یک‌جا شوید. بیایید سال ۲۰۱۷ را سالی برای صلح بسازیم.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала