دانشمندان سن دریاچه که ممکن است، شهاب سنگ تونگوسکا در آن سقوط کرده باشد را می خواهند بدانند

© AP Photoشهاب سنگ تونگوسکا
شهاب سنگ تونگوسکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان روسی از شهرهای کراسنویارسک و نووسیبیرسک (در سیبیری) سن دریاچه چکو در منطقه ایونکی را تعیین می کنند، به خاطر اینکه نظر به یکی از گزینه ها این دریاچه محل سقوط شهاب سنگ تونگوسکا است.

یادآوری می کنیم، که شهاب سنگ تونگوسکا — یک جسم آسمانی، احتمالا در ایونکی در نزدیکی رودخانه  استونی تانگوسکا در سال 1908 سقوط کرده است. در اثر سقوط این شهاب سنگ حدود دو هزار کیلومتر مربع زمین تایگا تخریب و پنجره های خانه های که تا یک صد کیلومتری مرکز سقوط این شهاب سنگ قرار داشت، شکستند. با این حال تا هنوز دانشمندان هیچ اثری فزیکی از شهاب سنگ که در این منطقه افتاده بود را پیدا نکرده است.

طوری که در موسسه بیوفزیک اکادمی علوم روسیه گفته می شود، در تابستان سال 2016 در جریان سفر خود دانشمندان از رسوبات بخش مرکزی این دریاچه نمونه برداری نمودند. واقعیت این است که چند سال پیش یک گروه از زمین شناسان ایتالیایی از دانشگاه بولونیا به رهبری لوکا گاسپرینی به این فرضیه دست پیدا کردند، که در هشت کیلومتری محل سقوط جسم آسمانی که در نقشه در سال 1929 پدید آمد، دریاچه چکو محل سقوط شهاب سنگ تونگوسکا می باشد. به باور آنها عمق این دریاچه به 50 متر می رسد و نقطه پایینی مخروطی مانند این دریاچه با دیگر دریاچه های سیبری تفاوت بسیاری دارد. 

در حال حاضر دانشمندان و متخصصان موسسه زمین شناسی و معدن شناسی سوبولوف (نووسیبیرسک) با روش های ایزوتوپ روی نمونه های که از این دریاچه برداشته اند، مصروف تحلیل و تجزیه جامع این نمونه ها می باشند.

این دانشمندان به حدس و فرضیه های همکاران ایتالیایی خود تردید دارند.

دنیس روگوزین دکتر علوم زیستی و پژوهشگر ارشد موسسه بیوفزیک شعبه سیبری گفت:- "نظر به برآورد مقدماتی ما سن این دریاچه به احتمال زیاد بسیار بیشتر از زمان سقوط شهاب سنگ تونگوسکا است. این را به طور آشکار در ترکیب مواد رسوبی و میزان افزایش لجن این دریا می توان دریافت که سن این دریاچه بیش از صد سال است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала