ابراز نگرانی از گسترش داعش در نشست سه جانبه مسکو

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر ابراز نگرانی از گسترش داعش در نشست سه جانبه مسکو
ابراز نگرانی از گسترش داعش در نشست سه جانبه مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز گذشته دولت افغانستان گفته بود که در جریان این مذاکره قرار ندارد و برگزاری همچون نشست ها در باره افغانستان و بدون حضور این کشور را نگرانی کننده گفته بود.

روسیه، چین و پاکستان به گونه انعطاف پذیر توافق کرده‌اند که نام‌های چهره‌های خاص از طالبان از فهرست سیاه بیرون شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که نماینده‌گان سه کشور در نشست سه جانبه امروز فیصله کرده‌اند که نام‌های برخی از چهره‌های خاص فرماندهان طالبان باید از بهر انجام گفت و گوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، از فهرست سیاه برداشته شوند.

هرچند حکومت افغانستان از برگذاری این نشست سه جانبه بدون اشتراک نماینده کابل به شدت اعتراض کرده است، اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید در نشست‌هایی که در آینده برگذار شوند، حکومت افغانستان نیز دعوت خواهد شد.

این سه کشور از افزایش تهدید‌های داعش در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

روز گذشته دولت افغانستان گفته بود که در جریان این مذاکره قرار ندارد و برگزاری همچون نشست ها در باره افغانستان و بدون حضور این کشور را نگرانی کننده گفته بود.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «بررسی وضعیت افغانستان در غیاب افغان‌ها ولو با نیت نیک صورت گیرد، از یک طرف نمی‌تواند در بررسی واقع بینانه وضعیت کمک کند، از سوی دیگر پرسش‌های جدی‌یی را در خصوص اهداف این نشست در نزد مردم افغانستان به میان می‌آورد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، ابهام در مورد اهداف این نشست و عدم هماهنگی با افغانستان در این خصوص را، نگران کننده می‌داند و از مجاری مربوطه توضیح می‌خواهد.»

درهمین حال رییس مجلس نماینده‌گان نیز برگزاری این نشست را در غیاب افغانستان مداخله روشن در امور داخلی این کشور می‌داند.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان، گفت: "ما دوام چنین نشست‌ها و امنیت در افغانستان را در سال آینده، جداً نگران کننده می‌دانیم."

مقام‌های کابل و واشنگتن گفته‌اند که روسیه روابط‌اش را با طالبان که در حال جنگ با دولت افغانستان استند مستحکم می‌سازد، ولی مسکو می‌گوید که این کشور هیچ گونه کمک نظامی برای طالبان فراهم نمی‌کند.

منبع: طلوع نیوز 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала