رویدادهای مهم سال گذشته میلادی از دید رسانه های امریکایی

© Jeroen BosmanГазеты в уличном киоске
Газеты в уличном киоске - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظرسنجی سالانه خبرگزاری آسوشیتد پرس از سردبیران و اصحاب رسانه درا آمریکا نشان می دهد، که انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تصمیم مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برکزیت) و کشتار سیاه پوستان به دست پولیس امریکا به ترتیب در صدر توجه رسانه های امریکایی در سال گذشته میلادی بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، آسوشیتد پرس طبق سنت هرساله خود که از 1936 آغاز شده، فهرستی از اخبار داخلی و خارجی امریکا ارائه داده که در سال گذشته میلادی (2016) بیشترین توجه اصحاب رسانه را در این کشور به خود جلب کرده است.
1- انتخابات آمریکا
از اعلام نامزدی «دونالد ترامپ» در جنوری 2015 و پیروزی غیرمنتظره وی در انتخابات مقدماتی گرفته تا رقابت نزدیک «هیلاری کلینتون» و «برنی سندرز»، انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال گذشته همواره در مرکز توجه رسانه های امریکایی بود.
2- برکزیت
مردم انگلیس بر خلاف نظرسنجی ها و پیش بینی ها، در یک همه پرسی نزدیک به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. نتایج غیرمنتظره این همه پرسی به یک بحران سیاسی و اقتصادی منجر شد که پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد.
3- کشتار سیاه پوستان به دست پولیس امریکا
پس از اینکه نیروهای پولیس در شهرهای «سینت پل» در مینه سوتا و «باتون روژ» در لوئیزیانا در حوادث جداگانه، دو امریکایی افریقایی تبار را به قتل رساندند، بحث بر سر اقدامات پولیس و جنبش «جان سیاه پوست ها مهم است» بار دیگر بالا گرفت.
4- کشتار در باشگاه شبانه اورلاندو
عمر متین که به گروه تروریستی داعش اعلام وفاداری کرده بود، 49 نفر را در یک باشگاه شبانه در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا، به ضرب گلوله کشت و خود در درگیری با نیروهای پولیس از پای درآمد. از این حادثه به عنوان خونین ترین حادثه کشتار جمعی در تاریخ معاصر امریکا یاد می شود.
5- حوادث تروریستی بین المللی
در حوادث تروریستی سال گذشته در کشورهای مختلف از جمله بلژیک، ترکیه، فرانسه و پاکستان، انسان های بی گناه بسیاری جان خود را از دست دادند. انفجار های عراق در سال گذشته خود به تنهایی چند صد نفر کشته و زخمی بر جای گذاشت.
6- حمله به پولیس آامریکا
چندین نیروی پئلیس امریکا در سلسله حوادث پس از قتل سیاه پوستان جان خود را از دست دادند. خبرساز ترین این رویداد ها، اقدام یک سیاه پوست در به قتل رساندن پنج افسر پولیس سفید پوست با استفاده از سلاح تک تیراندازی بود. تنها 10 روز پس از این حادثه، سه افسر پولیس در لوئیزیانا و چندی بعد، دو نفر دیگر در ایالت آیووا به قتل رسیدند.
7- درز ایمیل های حزب دموکرات
پایگاه ویکی لیکس در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، ایمیل های رسواکننده بسیاری را که از پایگاه داده حزب دموکرات هک شده بود، منتشر کرد. انتشار این ایمیل ها در مقطع زمانی نزدیک به همایش ملی این حزب برای معرفی کلینتون به عنوان نامزد نهایی ریاست جمهوری، به استعفای «دبی واشرمن شولتز» رئیس کمیته ملی دمکرات ها و دیگر مقام های حزبی انجامید. 
8- بحران سوریه
شکست مذاکرات متعدد برای برقراری صلح در سوریه و تداوم درگیری ها، بحران سوریه را به یکی از خبرساز ترین حوادث سال گذشته میلادی بدل کرد. 
9- مرگ قاضی عالی امریکا
رئیس جمهوری امریکا پس از مرگ آنتونین اسکالیا، قاضی محافظه کار دیوان عالی، «مریک گارلند» قاضی ارشد دادگاه های استیناف را برای جایگزینی وی معرفی کرد. اکثریت جمهوریخواهان کنگره اما به امید پیروزی یک جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، با این تصمیم مخالفت کردند. 
حال دونالد ترامپ این وظیفه را بر عهده دارد و انتظار می رود که فردی محافظه کار را به مسند قضاوت فدرال بنشاند. قضات دیوان عالی به صورت دائمی به این سمت منصوب می شوند.
10- پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون
در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف.بی.آی) به تحقیق و تفحص در مساله استفاده کلینتون از یک سرور شخصی ایمیل برای مکاتبات رسمی در زمان تصدی وزارت خارجه پرداخت. 
جیمز کومی رئیس این اداره، کلینتون را به بی احتیاطی متهم، ولی اعلام کرد که تعقیب قضایی علیه وی را پیشنهاد نمی کند. دادستان کل امریکا هم پرونده را مختومه اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، از مهم ترین اخباری که در رده های بعدی فهرست آسوشیتد پرس قرار گرفت، می توان به بحران مهاجرت در اروپا، مرگ «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا و شیوع بیماری زیکا اشاره کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала