زرداد فریادی پس از بازگشت تحت توقیف قرار نگرفته است

© Wikipedia / MrPenguin20زرداد فریادی پس از بازگشت تحت توقیف قرار نگرفته است
زرداد فریادی پس از بازگشت تحت توقیف قرار نگرفته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دفتر سرور دانشن معاون دوم ریاست جمهوری، گزارش‌ها در باره این که زرداد فریادی از فرماندهان برجسته حزب اسلامی پس از بازگشت از بریتانیا توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان بازداشت اما با ضمانت دفتر معاون دوم ریاست جمهوری آزاد شده را رد کرده است.

دفتر آقای دانش با انتشار اعلامیه‌ای در این باره گفته است که زرداد فریادی پس از بازگشت از بریتانیا به کابل، تحت بازداشت قرار نگرفته است. دفتر معاون دوم ریاست جمهوری گفته است: «زرداد فریادی بعد از رسیدن به کابل اصلا تحت توقیف قرار نگرفته و در زندان نبوده است و دیگر این که هیچ نامه‌ای از دفتر معاون دوم رییس جمهور برای رهایی وی به کدام نهاد یا شخصی فرستاده نشده و کدام ضمانتی هم در کار نبوده است. تنها چیزی که وجود داشته فیصله کمیته عدلی و قضایی بوده و این فیصله هم قبل از ورود قوماندان زرداد به کابل بوده است و نه بعد از آن.»

دفتر معاون دوم در اعلامیه خود افزوده که آزادی و بازگشت زرداد فریادی ارتباطی به امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی ندارد بلکه قبلا دولت بریتانیان تصمیم گرفته بود تا این فرمانده پیشین حزب اسلامی را به افغانستان بازگرداند. به گفته دفتر معاون دوم، وزارت امور خارجه از این تصمیم دولت بریتانیا به شورای امنیت ملی افغانستان اطلاع داده بود که این کشور درنظر دارد تا این فرمانده حزب اسلامی را پس از سپری کردن بیست حبس در آن کشور، به تاریخ چهاردهم دسامبر به کابل بازگرداند. در اعلامیه دفتر سرور دانشن آمده است: «بنا بر تقاضای مکرر وزارت امور خارجه افغانستان و سفارت بریتانیا مقیم کابل، این مساله در شورای امنیت مورد بحث قرار گرفت و ضمن تایید و موافقه، یادداشت دفتر شورای امنیت ملی مورخ 18 قوس 1395 به دفتر معاون دوم رییس جمهور استاد دانش مواصلت ورزید. در این یادداشت از استاد دانش خواسته شده بود که از طریق کمیته عدلی و قضایی یک بار دیگر موضوع را مورد مطالعه قرار دهد.»

به گفته دفتر معاون دوم ریاست جمهوری، پس از رسیدن این یادداشت، کمیته عدلی و قضایی تحت ریاست سرور دانش، به تاریخ بیستم ماه قوس سال جاری خورشیدی، با حضور رییس دادگاه عالی، معاون لوی سارنوالی، رییس کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی، وزیر عدلیه، معاون ریاست عمومی امنیت ملی، رییس کنسولی وزارت امور خارجه، رییس اداره چهل امنیت ملی و یک نماینده شورای امنیت ملی فیصله کرده است باوجودی که زرداد فریادی در بریتانیا محکاکمه و مجازات شده است، در صورت انتقال وی به افغانستان، موضوع حق‌العبد بالای وی محفوظ مانده و هرکسی که قربانی جنایت‌های این فرمانده حزب اسلامی شده‌اند می‌توانند اقامه عوا کنند.
همچنین در این جلسه کمیته عدلی و قضایی گفته شده است که هیچ دلیل قانونی و حقوقی برای نظارت و یا تحت بازداشت قرار دادن زرداد فریادی پس از بازگشت وی به افغانستان وجود ندارد.

با این‌حال، دفتر معاون دوم ریاست جمهوری در باره این که زرداد فریادی هم اکنون در کجا به سر می‌برد و توسط کدام نهاد دولتی تحت نظارت قرار دارد و یا خیر، جزییاتی ارایه نکرده است.

زرداد فریادی از فرماندهان ارشد حزب اسلامی، متهم به ارتکاب جنایت‌های سنگین ضد بشری و جنگی است. او که در زمان جنگ‌های داخلی بخش‌هایی از ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را تحت اداره خود داشت، به گفته برخی از منابع غیردولتی به کشتار اقوام غیر از پشتون نقش زیادی داشت.

این فرمانده حزب اسلامی که از سال‌ها به این سو در زندانی در بریتانیا به سر می‌برد، به تاریخ چهاردهم دسامبر به کابل بازگشت. در روز بازگشت این فرمانده، ده‌ها تن از هواداران او در میدان هوایی کابل برای پذیرایی از او صف کشیده بودند. اما، نیروهای امنیتی این فرمانده متهم به جنایت ضد بشریت را به دور از چشم‌ هوادارانش به جای نامعلومی منتقل کردند و هنوزهم معلوم نیست که وی در کجا نگهداری می‌شود. اما اخیرا برخی از خبرنگاران با انتشار عکس‌های این فرمانده در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، گفته بودند که زرداد فریادی توسط شورای امنیت ملی به صورت مهمان نگهداری می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала