طرح دانش و محقق برای بهبود وضعیت امنیتی مناطق هزاره‌جات

© Fotolia / Shigeطرح
طرح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

اسپوتنیک، کابل: سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محمدمحقق معاون دوم ریاست اجراییه دولت افغانستان، با ارایه یک طرح مشترک امنیتی به شورای امنیت ملی این کشور به منظور بهبود وضعیت امنیتی در مناطق هزاره‌جات، گفته‌اند که طی سال‌های اخیر صدها تن از باشندگان مناطق مرکزی افغانستان به صورت گروهی و یاهم انفرادی در نتیجه گیروگان‌گیری‌ها و ناامنی‌‌‌ها جان‌های خود را از دست داده‌اند.

در این طرح آمده است که در سال‌های اخیر مناطق مرکزی افغانستان یا هزاره جات که شامل ولایات بامیان، دایکندی، بخش‌های زیادی از غزنی، میدان وردک و غور و قسمت‌هایی از ولایت‌های پروان، سرپل و سمنگان می‌شود، از جهات مختلف با چالش‌های متعدد امنیتی مواجه بوده‌اند. به گفته این دو مقام دولتی، در مناطق مختلف ولسوالی‌های کجران، گیزاب و شهرستان در ولایت دایکندی، ولسوالی‌های جلریز، دایمیرداد و بهسود ولایت میدان وردک، ولسوالی‌های جاغوری، مالستان، ناهور و برخی از مناطق دیگر ولایت غزنی، هم‌چنین ولسوالی‌های لعل و سرجنگل و پسابند در غور و مناطقی در ولایت بامیان و همین‌طور شاهراه‌های کابل- قندهار، جلریز- بهسود و غوربند- بامیان و سایر راه‌های منتهی به هزاره جات، در طول یک‌سال اخیر صدها نفر به صورت فردی و یا گروهی مورد حمله قرار گرفته و جان باخته و اموال شان به غارت رفته است.
سرور دانش و محمد محقیق این طرح امنیتی شان را جامع توصیف کرده می‌گویند نگرانی دیگری که به خصوص پس از حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان و رشد گروه‌های افراطی و شدت یافتن ناامنی‌ها در کشور در طی دو سال اخیر افزایش یافته است، ترس از هجوم این گروه‌ها به مناطق مرکزی و مسدود ساختن راه‌های مواصلاتی این مناطق شده است. این دو مقام دولتی تاکید کرده‌اند که مناطق مرکزی و همه شاهراه‌ها و مسیرهای منتهی به این مناطق ناامن بوده اما تاکنون هیچ سازوکار امنیتی مناسب برای بهبود وضعیت امنیتی در این مناطق طرح و اجرا نشده است.

سرور دانش و محمد محقق در این طرح خود گفته‌اند: «در سال‌های گذشته هم در هنگام ایجاد تشکیل و بازنگری ساختار اردو و تعبیه قوت‌های مربوط به قول اردوها و جزوتام‌های مربوطه، برای این مناطق هیچ قطعه خاصی در نظر گرفته نشده است. شاید به این دلیل که در آن سال‌ها این مناطق از امنیت کامل برخوردار بودند؛ ولی اکنون با توجه به چالش‌های امنیتی که پدید آمده، یک طرح امنیتی همه جانبه و مطمین که بتواند این مناطق را در برابر دشمن حفظ کند، بیش از هر زمان دیگر لازم و ضروری به نظر می‌رسد.»

آقایان دانش و محقق گفته‌اند که تعدیل واحدهای اداری در مناطق مرکزی بدلیل افزایش در تشکیلات پولیس و نیروهای امنیتی نیز می‌تواند ضریب امنیت را در این مناطق بالا ببرد. به گفته آنان، تعدیل واحدهای اداری باعث تسهیلات در ارایه خدمات عمومی، پاسخگویی حکومت به مطالبات تاریخی و دیرین مردم و عمل به تعهداتش در برابر ملت، انکشاف متوازن، تامین عدالت اجتماعی و مهم‌تر از همه سبب تطبیق یکی از مهم‌ترین مواد قانون ا ساسی خواهد شد.

به گفته دانش و محقق، تطبیق عدالت اجتماعی و بیرون شدن از حصار طبیعی، یکی از آرزوهای دیرینه باشندگان در مناطق مرکزی بوده است.

آنان می‌افزایند که در دو سال اخیر چندین بار در شورای امنیت ملی فیصله شد تا برای تامین امنیت هزاره‌جات تدابیری اتخاذ گردد. به گفته این دو مقام، نهادهای امنیتی چندبار گزارشی در باره وضعیت امنیتی و مشکلات مناطق مرکزی تهیه کردند که اما باآنهم برای رفع مشکلات و تهدیدهای امنیتی گامی برداشته نشد.

دفتر سرور دانش معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که این طرح به تاریخ شانزدهم قوس پس از امضای معاونین اول ریاست جمهوری و ریاست اجراییه به ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی ارایه شده است. به گفته دفتر معاون دوم، طرح امنیتی مناطق هزاره‌جات در جلسه رهبری سکتور امنیتی به تاریخ 28 قوس، یعنی دو روز پیش نیز ارایه شده و در این جلسه فیصله شده تا یک هیات مسلکی در مدت یک ماه با سفر به مناطق مرکزی افغانستان، در کنار این طرح پیشنهادهای مشخصی به شورای امنیت ملی ارایه کند.

سرور دانش و محمد محقق با تهیه طرح امنیتی برای بهبود وضعیت در مناطق مرکزی گفته‌اند: ‌«هدف اصلی ما این است که خطرات و تهدیدات موجود در مناطق هزاره جات مورد توجه حکومت قرار گیرد و به هر ترتیب ممکن تدابیری اتخاذ گردد که مردم اطمینان پیدا کنند که حکومت، مسوول تامین امنیت آنان بوده و در مقابل هر نوع تهدیدات احتمالی پاسخگو است و همچنین با توجه به تعداد انبوه نفوس در برخی از ولسوالی‌ها و صعب‌العبور بودن مناطق و محرومیت مردم و مشکلات موجود در تامین خدمات عمومی، حکومت در تعدیل واحدهای اداری به گونه‌ای اقدام کند که مردم بتوانند با سهولت بیشتر به خدمات عمومی و مراکز دولتی دسترسی پیدا کنند.»

در این طرح آمده است که برای بهبود وضعیت امنیتی در مسیر شاهراه‌ها و راه‌های مواصلاتی مناطق مرکزی یا هزاره‌جات، هشت کندک در مناطق مختلف باید جابجا شوند. مرکز بامیان، ولسوالی شیخ علی ولایت پروان، ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک، ولسوالی کجران و نیلی در ولایت دایکندی، لعل و سرجنگل ولایت غور، دو کندک دیگر در ولسوالی‌های جاغوری و بلخاب از جمله مناطقی اند که آقایان دانش و محقق برای ایجاد کندک‌های نظامی در آن اشاره کرده‌اند.

همچنین تعدیل واحدی‌های اداری نیز شامل طرح امنیتی سرور دانش و محمدمحقق است. تاسیس سه ولایت جدید با مرکزیت ولسوالی‌های جاغوری، بهسود و لعل و سرجنگل شامل تعدیل واحدهای اداری است. به گفته دفتر سرور دانش، تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته اما در آینده‌ها ممکن در باره آن توجه شود.

این دو مقام دولتی متعلق به قوم هزاره، در طرح خود گفته‌اند که تاسیس سه ولایت جدید در شرایط کنونی عملی به نظر نمی‌رسد اما برای بهبود وضعیت در مناطق مرکزی افغانستان می‌شود روی طرح تقسیم ولسوالی‌های کلان به چند ولسوالی دیگر توجه شود.

این دو مقام می‌گویند که ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور به دو ولسوالی، ورس بامیان به سه ولسوالی، بهسود ولایت میدان وردک به سه ولسوالی، ناهور به دو ولسوالی، جاغوری به سه ولسوالی، مالستان به سه ولسوالی، میرامور ولایت دایکندی به دو ولسوالی تقسیم شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала