غنی: برای مدیریت بحران باید چند بعدی فکر کرد

© Photo / ارگغنی
غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، می‌گوید که بحران‌ها در این کشور ابعاد مختلف دارد و به همین دلیل برای مدیریت آن نیز باید چند بعدی فکر شود.

آقای غنی که در پایان یک برنامه آموزشی با حضور شماری از مقام‌های ارشد امنیتی صحبت می‌کرد، گفت: «تهدید، واقعات آنی، کوتاه بودن دوران تصمیم گیری و مدیریت تغییر و تحول، چهار عنصر مهم در تعریف بحران می‎باشند. بحران موجودیت یک ساختار را تهدید می‎نماید و این تهدید به گونه ناگهانی واقع می‎شود که قابل پیش بینی نمی‎باشد.» آقای غنی با اشاره به برخی از بحران‌های موجود در کشورهای غربی افزود: «اکثر بحران‎هایی که در غرب اتفاق می‎افتد ماحول باثبات دارند، زیرا این کشورها بحران‏ها را در هر سطحی که باشند، با توجه به رهبری با ثبات، مدیریت واضح و منابع که در اختیار دارند، مدیریت می‏کنند. اما در افغانستان حالت متفاوت می‎باشد، زیرا کشور ما از ۴۰ سال بدینسو در ابهام به سر می‌برد و  نظام با ثبات ندارد. بنا مشکلات ما چند بعدی است، بنابرین برای مدیریت بحران باید چند بعدی فکر کنیم.»

رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در این مراسم گفت که جنگ و صلح از موضوعات مهم به شمار می‌روند و این موضوعات نیاز به اندیشیدن دارند. به گفته او، شکل و ماحول جنگ و عناصر تامین صلح در کشور به گونه دوامدار در حال تغییر بوده و دولت باید هم به تجارب خود و تجارب مقایسوی توجه کند.

اشرف‌غنی مشکلات موجود در افغانستان را «زنجیره‌یی» توصیف کرده می‌گوید که برای حل این مشکلات باید همزمان توجه و اقدام شود. به گفته او، تحرک نه تنها در یک نهاد، بلکه به صورت سراسری مورد سنجش قرار گیرد.  آقای غنی گفت: «در این جا بخاطری بحران به وجود می‌آید که برخی افراد که منافع شان در خطر باشد، تغییر را به عنوان یک چالش بزرگ می‌پندارند و در مقابل آن جهت گیری می‎کنند.»

رییس جمهور افغانستان ابراز داشت که رهبری و نحوه مدیریت در این کشور باید دو بعدی باشد تا این که به گفته او هم بحران و هم تحول مدیریت شود. آقای غنی معتقد است که افغانستان باید برای مدیریت بحران‌ها و مدیریت تغییر و تحول وقت بگذارد تا بتواند در این راستا برنامه‌های مشخصی تهیه و اجرا نماید. آقای غنی گفت: «اگر در دو سال گذشته ما فکر اساسی و متوازن نمی‏کردیم، به حالت سقوط مواجه می‎شدیم، زیرا بدون تحول مردم ناامید می‎شدند.»

او با ابراز قدردانی از مقام‌ها و مسوولان دولتی در ایجاد اجماع سراسری برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، افزود که این کشور با بحران‌های مختلفی مواجه بوده اما از این بحران‌ها موفقانه بیرون شده است. آقای غنی گفت: «در نتیجه مدیریت بحران در خصوص نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، ما توانستیم بر اساس یک مدیریت واضح در مطابقت به منافع ملی و بین‎المللی، همکاری استراتیژیک و مناسبات دوستانه میان افغانستان و امریکا و هم‎چنان اجماع بین‎المللی را در رابطه به افغانستان دوباره احیا نماییم.» وی تاکید کرد: «در نتیجه مدیریت بحران، برای تقویت نیروهای امنیتی ودفاعی کشور با ایالات متحده امریکا مدیریت واضح بر اساس منافع ملی و بین‎المللی، و استراتیژی همکاری میان افغانستان و امریکا، مناسبات دوستانه و اجماع بین‏المللی در رابطه با افغانستان را دوباره ایجاد نمودیم.»

دفاع از سفر به لاهور

اشرف‌غنی در این سخنرانی خود از سفر نزدیک به دو سال قبل‌اش به لاهور مرکز قدرت نظامی پاکستان نیز دفاع کرد و گفت که او در آن زمان مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفت، زیرا به گفته او، مردم تنها یک بعد قضیه را نگاه می‌کردند. آقای غنی گفت که این سفر به منظور مذاکره «دولت با دولت» به مرکز قدرت نظامی پاکستان صورت گرفت. اشرف‌غنی تاکید کرد که انتقادها در باره این سفر بدون توجه به صحبت‌ها و تشخیص‌ها صورت گرفت. آقای غنی افزود: «پاکستان با افغانستان در یک جنگ نااعلام شده قرار دارد و آن‎ها را مجبور ساختم که این تعریف را قبول کنند.»

اشرف‌غنی افزود در صورتی که چنین رفتاری با مقام‌های پاکستانی صورت نمی‌گرفت، افغانستان نه کمک‎های شان را رد  می‎توانست و نه هم برای شان گفته می‎توانست تا کمک‎های اعلام شده تان را با افغانستان، در راستای مبارزه با تروریزم در کشور خود شان به مصرف برسانید.

دولت پاکستان در کنفرانس بین‌المللی بروکسل پنج‌صد میلیون دالر برای کمک به بازسازی افغانستان تعهد کرد، اما اشرف‌غنی در کنفرانس خیر کشورهای قلب آسیا موسوم به پروسه استانبول که در هند برگزار شد، کمک‌ پنج‌صد میلیون دالری پاکستان را رد کرد و گفت دولت پاکستان بهتر است این مبلغ را برای نابودی پناهگاه‌های تروریستان در کشور خود به مصرف برساند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала