رشد اقتصادی و کاهش امراض از طریق غنی‌سازی مواد غذایی

© Photo / کسرارشد اقتصادی و کاهش امراض از طریق غنی‌سازی مواد غذایی
رشد اقتصادی و کاهش امراض از طریق غنی‌سازی مواد غذایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت افغانستان تصمیم گرفته است تا از طریق غنی‌سازی مواد غذایی، به رشد اقتصادی و کاهش بیماری‌های متنوعی که بدلیل کمبود برخی از ویتامین‌ها به ویژه در کودکان و مادران باردار بوجود می‌آید کمک کند.

نهادهای دولتی می‌گویند که کمبودی ویتامین‌ها در زنان باردار و کودکان خرد سال، به ویژه ویتامین‌های منرالی باعث گسترش سوتغذی می‌شود و جلوگیری از گسترش آن با غنی‌سازی مواد غذایی امکان‌ پذیر است.

وزارت‌های صحت عامه و زراعت و مالداری، اتاق تجارت و صنایع، اتحادیه جهانی برای بهبود تغذیه در همکاری با برخی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله اداره انکشافی ایالات متحده امریکا و سازمان صحی جهان با برگزاری همایشی در کابل در نظر دارند تا بحث غنی‌سازی مواد غذایی را در افغانستان جدی‌تر ساخته و شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی را وادار سازند تا پس از این تولیدات غنی‌سازی شده داشته باشند.

این نهادها از غنی‌سازی مواد غذایی به عنوان موثرترین و ارزان‌ترین راه برای کاهش شیوع بیماری‌های ناشی از سوتغذی یاد کرده می‌افزایند هرگاه به این مساله توجه نشود، می‌تواند برای انسان‌ها پیامدهای ناگواری از جمله مرگ را بدنبال داشته باشد.

براساس آمارهای تخمینی اتاق تجارت و صنایع و اتحادیه جهانی برای ببهود تغذیه در افغانستان، در صورت بی‌توجهی مردم به استفاده از مواد غذایی غنی‌شده، در طول ده سال آینده شهروندان این کشور نزدیک به دو میلیارد و سه صد میلیون دالر از این بابت صدمه خواهند دید. به گفته این دو نهاد، این مبلغ برای درمان بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن به مصرف خواهد رسد. همچنین این دو نهاد تاکید کرده که عدم استفاده از مواد غذایی غنی شده منجر به ابتلا به بیماری‌های زیادی از جمله کم خونی، سو تغذیه، کمبود آهن در نزد زنان و کودکان، نواقص عصبی می‌شود که برخی از این بیماری‌ها حتا مرگ را در قبال دارد.

در همین‌حال، وزارت صحت عامه نیز می‌گوید که نزدیک به نیمی از کودکانی که بین سنین شش الی پنجاه و نه ماه قرار دارند، با کمبود ویتامین «ای» روبرو هستند. این درحالیست که حدود شصت‌وچهار درصد این کودکان در مواد غذایی شان با کمبود ویتامین «دی» مواجه هستند. هم‌چنین حدود سیزده درصد از کودکان نوزاد و خانم‌های حامله با کم‌خونی ناشی از کبمود آهن مواجه اند. به گفته این وزارت، سو تغذی ناشی از کمبود «مایکرونایترین‌ها» حیات انسان‌ها را با خطر مواجه ساخته، فقر را گسترش داده و رشد اقتصادی را بطی می‌سازد.

وزارت صحت عامه می‌افزاید که کودکان مبتلا به سوتغذیه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار دارند و این مساله باعث عدم حضور فعال این کودکان در مکتب شده و آنان را در فراگیری درس‌های شان با مشکلات مواجه ساخته و موجب عقب‌ماندگی شان دو الی سه دوره آموزشی می‌شود. سوتغذی در افراد بزرگ سال موجب چاقی می‌شود که این مشکل نیز احتمال ابتلا به بیماری شکر و بیماری‌های قلبی را در پی دارد. به گفته وزارت صحت عامه، اشخاصی که به بیماری‌های ناشی از سوتغذی مبتلا شوند، کاهل می‌شوند و بیست و دو درصد از عواید شان را از دست خواهند داد. این وزارت تاکید کرده که کاهش عواید باعث ادامه یافتن روند فقر در یک خانواده می‌شود.

آرد گندم از خوراکی‌های اصلی شهروندان افغانستان را تشکیل می‌دهد. به گفته نهادهای مسوول، بیشتر از سی و پنج درصد شهروندان این کشور آرد گندم را از بازار خریداری می‌‌کنند و در مناطق شهری این رقم نزدیک به نود درصد می‌رسد. این نهادها از افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده آرد گندم در جهان یاد کرده می‌گویند آردی که وارد بازارهای افغانستان می‌شود، غنی‌سازی شده نیست و فاقد ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان‌ها می باشد.

با این‌حال، مقام‌های مسوول می‌گویند که دولت افغانستان در نظر دارند تا برنامه‌های مشخصی به منظور غنی‌سازی مواد غذایی رویدست گیرد. به گفته این مقام‌ها، یکی از این برنامه‌ها تلاش برای رسیدن به خودکفایی در تولید گندم می‌باشد که انتظار می‌رود تا پنج سال آینده به این هدف برسد.

هم‌‌چنین این مقام‌ها می‌افزایند که انتظار می‌رود تا سال 2030 تمام شهروندان شهروندان افغانستان بتوانند به مواد غذایی غنی‌سازی شده دسترسی داشته باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала