تحریم و توقف فعالیت‌های مدنی در ولایت‌های خوست و پکتیا

© Photo / کسرا تحریم و توقف فعالیت‌های مدنی در ولایت‌های خوست و پکتیا
تحریم و توقف فعالیت‌های مدنی در ولایت‌های خوست و پکتیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: شماری از فعالان جامعه مدنی در ولایت‌های خوست و پکتیا می‌گویند که مقام‌های محلی این ولایت فعالیت‌های مدنی را متوقف و تحریم کرده‌اند.

خانولی عادل از فعالان مدنی ولایت پکتیا که از شش سال به این سو در راستای متوقف کردن به «بد» دادن دختران مبارزه می‌کند، امروز پنجشنبه در یک نشست خبری با جمعی از دیگر فعالان جامعه مدنی ولایت‌های جنوب شرقی افغانستان گفت که او بدلیل فعالیت‌های مدنی‌اش دو بار توسط مقام‌های محلی ولایت‌های خوست و پکتیا زندانی و شکنجه شده است.

آقای عادل که در اوایل امسال در اعتراض به بد دادن دختران با برپایی خیمه‌‌ای در شهر کابل دست به تحصن درازمدت زد، در این کنفرانس خبری گفت که او برای مبارزه با بد دادن دختران به ولایت خوست رفته بود که از سوی مقام‌های محلی آن کشور بازداشت و شکنجه شده است. خانولی عادل گفت: «در جریان همین شش سال هر زمانی که مبارزه‌ی به یک موضوع قابل بحث تبدیل شده است، از سوی برخی از مقامات و زورمندان محلی در ولایت‌های پکتیا و خوست بالای ما تحریم وضع شده و بخاطر همین مبارزه مشروعی که می‌کردیم مورد شکنجه قرار گرفته و زندانی شده‌ایم و بالاخره به ضمانت از زندان رها شده‌ایم. این دومین بار است که من با همین طور یک برخورد غیرقانونی در ولایت‌های خوست و پکتیا مواجه می‌شوم.»

خانولی عادل افزود که او به مدت دو روز در ولایت پکتیا و سه روز دیگر هم در ولایت خوست از سوی مقام‌های محلی این دو ولایت زندانی شده و مورد شکنجه فزیکی و روحی قرار گرفته است. او تاکید کرد نزدیک به یک هفته قبل که برای مبارزه علیه بد دادن دختران به ولایت خوست رفته بود نیز، از سوی مقام‌های محلی بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته و در نتیجه با ضمانت نمایندگان شوراهای ولایتی از زندان آزاد شده است. او گفت که مقام‌های محلی از وی تحت فشار ضمانت کتی گرفته‌اند تا او پس از این در ولایت خوست به مبارزه مدنی خود ادامه ندهد. خانولی عادل افزود که او تحت فشار مجبور شده است تا به صورت کتبی تضمین کند که پس از این در ولایت‌های خوست و پکتیا هیچ گونه فعالیتی در راستای تامین حقوق زنان انجام نمی‌دهد. وی تاکید کرد که مقام‌های محلی پس از گرفتن ضمانت کتبی، به وی نیم ساعت فرصت دادند تا ولایت خوست را ترک کند.

در همین‌حال، نبی‌الله رحیمی دیگر فعال مدنی ولایت پکتیا نیز در این نشست خبری گفت که تابو شکنی و ایستادگی در برابر عنعنات و رسوم ناپسند و غیراسلامی در جامعه، داعیه ضد اسلامی و غیر بشری نیست. آقای رحیمی گفت که در این اواخر فعالیت مدنی در ولایت های خوست و پکتیا جرم تلقی شده و فعالان مدنی بازداشت و مجازات شده‌اند. وی افزود: «تعدادی از فعالان جامعه مدنی و حقوق بشری که در برابر عنعنات ناپسند و خشونت علیه زنان در ولایت خوست دادخواهی می‌کردند، اخیرا از سوی مقام‌های محلی خوست زندانی و شکنجه شده‌اند و بالای فعالیت‌ها و مبارزات مدنی شان در ولایت‌های خوست و پکیتا تحریم وضع شده است. این عمل مقام‌های محلی ولایت‌های خوست و پکتیا سبب نگرانی نهادهای جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر شده است.»

نبی‌الله رحیمی وضع تحریم‌ها علیه فعالیت‌های مدنی در ولایت‌های خوست و پکتیا را سوال‌ برانگیز توصیف کرده از دولت افغانستان خواست تا در باره این که چرا خانولی عادلی بخاطر فعالیت‌های مدنی و دادخواهی برای تامین حقوق زنان بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته است، پاسخ دهد. وی تاکید کرد: «مقام‌های محلی ولایت خوست باید بخاطر نقض قانون مدنی و قانون اساسی افغانستان که اعتراض مدنی و صلح‌آمیز را حق هر شهروند میدان، مورد بازپرسی و برخورد قانونی قرار بگیرد. نهادهای مدنی افغانستان باید برحکومت وحدت ملی فشار وارد کنند تا تضمین بدهد که در آینده همچو برخورد غیرقانونی و سلیقه‌یی با هیچ فعال مدنی و حقوق بشری صورت نمی‌گیرد.»

با این‌حال، خانولی عادل می‌گوید که فعالیت‌های مدنی‌اش برای توقف بد دادن دختران در ولایت خوست زمانی واکنش مقام‌های محلی را در پیدا داشت که او در برنامه‌ای در داخل محوطه یک مسجد عملا پیامدهای بد دادن دختران و نادیده گرفتن حقوق زنان را تمثیل کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала