تلاش پگواش برای صلح در افغانستان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaتلاش پگواش برای صلح در افغانستان
تلاش پگواش برای صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهاد پگواش امروز گفت که یک طرح ۱۹ ماده‌یی را برای توافق احتمالی حکومت افغانستان با طالبان دربارۀ آتش‌بس ایجاد کرده‌است. پروفیسور پاولو کوته راموسیون، رییس این نهاد گفت امروز با شماری از رهبران جهادی، اعضای پیشین طالبان و چهره‌های سیاسی در کابل، رأی‌زنی‌ها را دربارۀ این طرح پشت درهای بسته آغاز کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، راموسیون گفت که این سند را با حکومت افغانستان و نماینده‌گان طالبان در قطر در میان می‌گذارد.

آقای راموسیون گفت: «این اصل است که افغانستان بیشتر از این نباید جایگاه گروه‌هایی باشد که از آن به کشورهای دیگر حمله‌ها انجام می‌شود، یک اصلی‌است که دربارۀ آن توافق شده‌است. اما موضوعات داخل حکومت مسئله‌یی‌ است که باید مشخص شود؛ این پیشنهادی است که باید مردم بنشینند و دربارۀ آن تصمیم بگیرند.»

ایجاد راهکاری برای آتش‌بس، بیرون‌شدن نام‌های فرماندهان طالبان از فهرست سیاه، بیرون‌شدن تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان، رهاشدن زندانیان طالبان، تعدیل قانون اساسی و رعایت حقوق بشر از موضوعات این توافق‌نامه استند، اما این یک پیش‌نویس از بهر توافق به گفت‌وگوهای صلح دانسته می‌شود.

خلیل‌الله صافی، رییس نهاد پگواش در افغانستان، گفت: «یکی از موارد اختلافی این راهکار آتش‌بس است؛ طوری‌که طالبان ادعا دارند که تا ۵۰ درصد خاک افغانستان را در دست دارند و این‌که چگونه یک اداره هماهنگ به وجود آورده شود و این میکانیزم بسیار مهم است.»

انوارالحق احدی، رهبر جبهه ملی نوین افغانستان، می‌گوید: «بر بنیاد این توافق‌نامه سرانجام نیروهای خارجی‌از افغانستان بیرون خواهند شد، اما بیرون‌شدن آنان شرط برای صلح نخواهد بود؛ بل برخی‌از این برنامه خواهد بود و آنان پس‌از توافق‌نامۀ صلح بیرون خواهند شد.»

عبدالسلام ضیف، سفیر پیشین طالبان در اسلام‌آباد، می‌گوید: «نهادهای همچو پگواهش می‌خواهند پادرمیانی کنند و یک فضای تفاهم را به وجود آورند.»

از سوی دیگر، ملا منان نیازی معاون شاخۀ جداشدۀ طالبان، به گفت‌وگوهای بین‌ افغانان در داخل افغانستان تأکید کرده بود.

ملا نیازی گفته بود: «ما طرف‌دار صلح استیم. ما می‌خواهیم که از طریق بنیاد‌های افغانی گفت‌وگو کنیم و از طریق مردم باید گفت‌وگو کنیم.»

پگواش يک نهاد جهانی کانادايى‌است که براى صلح و حل منازعات در بخش‌های گونه‌گون جهان تلاش می‌کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала