استار تریبون: دولت افغانستان را طالبان و فساد اداری سقوط خواهند داد

© Flickr / newsonlineطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استارتریبون با اشاره به اینکه وقت آن رسیده است که امریکا افغانستان را ترک کند، نوشت: طالبان و فساد اداری باعث فروپاشی دولت افغانستان خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، 15 سال تلاش‌های نظامی و مالی امریکا در افغانستان با شکست مواجه شده است.

استارتریبون نوشت: ایالات متحده امریکا 15 سال پیش با حمله نظامی به افغانستان در تلاش بود یک دولت کارا و باثبات در این کشور ایجاد کند، اما اکنون دیده می‌شود که پس از 15 سال حضور نظامی و هزینه 115 میلیارد دالر پول مالیات‌دهندگان امریکا در افغانستان روند ملت سازی واشنگتن دراین کشور با شکست مواجه شده است.

در حالی‌که تمام هزینه‌های نظامی و غیرنظامی امریکا در افغانستان به بیش از 783 میلیارد دالر می‌رسد اما وضعیت امنیتی در این کشور هنوز هم وخیم است و افغانستان با چالش‌های گوناگونی مواجه است، بنابراین اکنون زمان آن رسیده که آمریکا افغانستان را ترک کند.

وضعیت امنیتی و افزایش خشونت‌ها در 2016 میلادی در افغانستان تشدید شده است که حتی یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا این جنگ را یک نبرد فرسایشی توصیف کرده است.

طالبان و فساد اداری باعث فروپاشی دولت افغانستان خواهد شد

وی گفت: آن چیزی را که امریکا در بیش از یک دهه گذشته در افغانستان به دست آورده بود، اکنون درحال از دست دادن است و دولت افغانستان به گونه آرام توسط طالبان و وجود فساد گسترده اداری سقوط خواهد کرد.

استارتربیون نوشت: طالبان پس از سقوط در سال 2001 میلادی دست به تجدید قوا دوباره زدند و در حال حاضر بیش از هر زمانی دیگری بر بخش‌های بیشتری از افغانستان حضور و فعالیت دارند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند: 10 درصد جمعیت افغانستان توسط شورشیان طالبان کنترول می شود و این گروه بر 20 درصد دیگر نیز با دولت افغانستان در حال جنگ است.

این مقامات می‌افزایند: نیروهای امنیتی افغانستان نتوانسته‌اند نفوذ و کنترلشان را بر مناطق افزایش دهند، اما همچنان 65 تا 70 درصد افغانستان را در کنترل کامل خود دارند.

جنگ افغانستان بیش از 20 هزار کشته داشته است

این گزارش می افزاید: طالبان در سال جاری میلادی، حمله‌های وسیعی را در سراسر بخش‌های شمالی و شرقی افغانستان حتا در کابل انجام داده‌اند. هرچند طالبان توان حضور دراز مدت نظامی را در بخش‌های ناامن کشور ندارند، اما هنوز توان انجام حمله‌های تروریستی بزرگ را در کلان شهرهای افغانستان را دارند.

همچنین افزایش خشونت‌ها و ادامه درگیری‌ها در افغانستان بیشترین تلفات انسانی را در پی داشته است، تاکنون جان 15 هزار سرباز ارتش و پلیس ملی افغانستان را گرفته و بیش از 5 هزار غیرنظامی کشته شدند.

از سوی دیگر هم آخرین آمارها حکایت از افزایش سرسام‌آور آوارگان داخلی در این کشور دارد، در سال جاری میلادی به دلیل افزایش درگیری‌های نظامی حدود 1.2 میلیون افغانستانی مجبور به ترک خانه خود شده‌اند.

در کنار تهدیدهای طالبان، هم اکنون حضور و فعالیت گروه تروریستی داعش در شرق افغانستان و حضور جنگجویان وابسته به شبکه القاعده در 7 ولایت دیگر این کشور، به مشکلات تازه‌ای در افغانستان تبدیل شده است.

فساد اداری و افزایش تولید تریاک به افزایش شورشها دامن زده است

براساس گزارش روزنامه گاردین افزایش 43 درصدی تولید تریاک و فساد گسترده اداری در افغانستان به شورش بیشتر دامن زده است.

همچنین بانک جهانی در گزارش سال 2016 میلادی‌اش اعلام کرد، دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی که با کمک‌های بین‌المللی در 15 سال گذشته در افغانستان به دست آمده بود،‌ در معرض نابودی قرار دارد.

در این گزارش آمده است که ادامه خشونت‌ها و فساد اداری این دستاوردها را در معرض خطر قرار داده است.

در سال 2016 میلادی دولت باراک اوباما در کنار حمایت‌های مالی و پشتیبانی از نیروهای ارتش و پولیس افغانستان، نیز تصمیم گرفت که حدود 8400 سرباز نظامی آمریکایی را در افغانستان نگهدارد.

همچنین در بخش‌های غیرنظامی ایالات متحده امریکا پول‌های زیادی را برای ملت‌سازی در افغانستان به مصرف رسانده است.

در آخرین نشست کشورهای کمک‌کننده در بروکسل در اول ماه اکتبر سال جاری میلادی ، جامعه بین‌المللی بار دیگر تعهد کرد که برای چهار سال آینده 15 میلیارد دالر را در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهند،‌ که بیشترین این کمک‌ها را امریکا وعده داد.

بنابراین با توجه به دستاوردهای ناچیز جنگ در افغانستان، اکنون زمان آن رسیده که امریکا اهداف سیاست‌خارجی‌اش را در قبال افغانستان مورد ارزیابی قرار دهد.

 امریکایی‌ها از هزینه‌های واشنگتن در افغانستان آگاهی ندارند

در این اواخر شماری از جنرال‌های نظامی و سفیر پیشین امریکا در افغانستان اعلام کرده بود که ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان نیاز به حضور و حمایت نسل‌های بعدی امریکا در این کشور را دارد.

اکثر امریکایی‌ها افغانستان را به فراموشی سپرده و دیگر نمی‌خواهند در مورد این کشور چیزی بشنوند. همچنین امریکایی‌ها از هزینه‌های جاری و منابع که توسط واشنگتن در افغانستان هزینه می‌شود، آگاهی ندارند.

زمان آن رسیده که رئیس جمهور آینده امریکا در مسئله افغانستان تغییر جهت دهد و همه چیز را به روشن برای مردم آمریکا توضیح دهد.

نخستین تغییرات در قبال افغانستان باید خروج نیروهای امریکایی از این کشور باشد

نخستین تغییرات در قبال افغانستان باید خروج نیروهای امریکایی از این کشور باشد، چون در 15 سال گذشته واشنگتن به جز از شکست هیچ دستاوردی در افغانستان نداشته است.

همچنین ایالات متحده امریکا باید فورا بسیاری از برنامه‌های ملت‌سازی پرهزینه و بی‌فایده‌اش را در افغانستان متوقف سازد، برنامه‌های ملت‌سازی امریکا در افغانستان دارای هزینه های بالا بوده اما غیرواقعی و بدون دست آورد بوده است.

در پایان این گزارش آمده است: همچنین حمایت‌های مالی از نیروهای ارتش و پولیس افغانستان باید کاهش یابد تا این برنامه پس از دو سال کاملا متوقف گردد و حکومت افغانستان را وادار سازد که روی پای خودش بایستد.

حالا زمان آن رسیده که واشنگتن افغانستان را ترک کند و به نبرد 15 ساله و تلفات جانی و هزینه‌های بیشتر مالی امریکا در افغانستان پایان بخشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала