افغانستان میدان رقابت های هند و پاکستان نیست

 /  مراجعه به بانک تصاویر افغانستان میدان رقابت های هند و پاکستان نیست
افغانستان میدان رقابت های هند و پاکستان نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور غنی در پناه هندوستان بر پاکستان تاخت و احساس کرد که در هندوستان می تواند به پاکستان زور بگوید، غافل از اینکه این کنفرانس دو روز است و بعد باز اشرف غنی میماند و سیاستمداران پاکستانی که باید در مقابل شان کرنش کند.

آیا افغانستان به طور کامل از پاکستان روی برگردانده و به سمت هندوستان گرایش پیدا کرده است؟ آیا با این سیاست پاکستان نسبت به ما نرمش خواهد کرد؟
همچنین گپ و گفت هایی مبنی بر اینکه گفتگوهای پنهانی میان طالبان و حکومت در قطر انجام شده است و این بارهم حکومت افغانستان امیدوار است که طالبان به پروسه صلح بپیوندند. اما گفته می شود در این گفتگو نماینده ای از جانب پاکستان وجود نداشته است. چرا باید این گفتگو ها اینگونه و بدون حضور پاکستان پیش رود؟ مگر نه اینکه پاکستان مرکز و منبع تروریست به شمار می رود و طالبان هم زیر فرمان این کشور می باشند؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رسانی افغانستان، یاسین حبیب رهبر حزب بیداری ملی فلاح افغانستان در برنامه «راه حل» گفت: پاکستان از دیر زمان با افغانستان دشمنی دیرینه داشته است. همچنین این کشور با هند نیز دشمنی دارد و از آنجایی که افغانستان روابط حسنه با هند برقرار کرده است، این دشمنی بیشتر هم شده است. در حالیکه این حق مسلم ما است که با هر کشوری که بخواهیم روابط برقرار نماییم و دوستی کنیم.
وی افزود: با این حال به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم که کشور ما میدان رقابت های هندوستان و پاکستان شود، این دو کشور صاحب سلاح های اتمی هستند و در جنگ های نیابتی آنها مردم افغانستان نباید قربانی گردند. تابه کی در افغانستان آتش جنگ وجود داشته باشد، تابه کی ملت مظلوم ما در این آتش بسوزد؟ تابه کی ما قربانی دهیم؟ تابه کی ما از کاروان تمدن و ترقی و پیشرفت عقب افتیم. چرا این حالت ما خاتمه پیدا نمی کند و چرا زمامداران ما سیاستی مشخص را در قبال کشورهای دخیل ندارد تا با چنین مشکلاتی مواجه نشویم؟
حبیب، با بیان اینکه پاکستان در ناامنی افغانستان نقش فوق العاده ای دارد اظهار کرد: این پاکستان است که تمویل می شود تا تروریزم تربیت کند. این پاکستان است که به مرکز تروریزم جهانی مبدل شده است. مشخص نیست که به کدام علت تابحال کشورهایی که داعیه مبارزه با تروریزم را دارند، این کشور را تحت فشار قرار نداده اند.
با اینکه آمریکا بارها توسط برخی زمامداران افغانستان متقاعد ساخته شده اند که پاکستان است که آتش جنگ را در افغانستان می افروزد، بازهم تابحال اقدامی برای متوقف ساختن پاکستان نکرده است.
بازهم برای اینکه ما خودکفا باشیم و بتوانیم به اوضاع جنگ و صلح افغانستان و سیاست خارجی آن تسلط داشته باشیم، زمامداران ما باید اختلافات میان خود را حل کنند و به یک وحدت برسند و عواملی که باعث مکدر شدن فضای همکاری و اعتماد می شود را رفع کنند. به بیگانگان چه در سطح منطقه و چه در سطح فرامنطقه اجازه دخالت و دست درازی به مسایل داخلی را ندهند و به مردم و خواسته های آنها بها دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала