قطع دسترسی سازمان ملل به پایگاه های نظامی توسط فرمانده امریکایی در افغانستان

© Flickr / Expert Infantryنیروهای امریکایی
نیروهای امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان برای کنترول اطلاعات میدانی جنگ این کشور، دسترسی سازمان ملل به پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان را قطع کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه گاردین چاپ انگلیس گزارش داد که جنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان، دسترسی سازمان ملل متحد به پایگاه‌های نظامی امریکا در کابل را محدود و یا قطع کرده است.

در این گزارش آمده، که نیروهای امریکایی در افغانستان سخت تلاش می‌کنند تا اطلاعات عمومی در مورد جنگ افغانستان را کنترول کنند و در این اواخر محدودیت‌های را برای دسترسی سازمان ملل به پایگاه‌های نظامی این کشور در افغانستان وضع کرده است.

براساس گزارش گاردین، روابط امریکا و سازمان ملل بر سر گزارش‌های جنگ افغانستان دچار تنش شده است.

سازمان ملل در سپتمبر سال جاری میلادی گزارش داده بود که 15 غیرنظامی در پی حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا در افغانستان کشته شدند اما واشنگتن اصرار می‌ورزید که در این حمله تنها اعضای گروه تروریستی داعش از بین رفته‌ است.

دو سال پیش نیز ارتش امریکا در تصمیمی اعلام کرد، که اطلاعات هزینه‌های خود را برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان افشا نمی‌کند و به عنوان «اطلاعات خیلی محرمانه» حفظ خواهد کرد.

این در حالی بود که قانونگذاران امریکایی با انتقاد شدید از سری نگه‌داشتن این اطلاعات اعلام کرده بودند که تصمیم پنتاگون تلاش‌ها برای پاسخگویی به حکومت درباره پروژه‌های بازسازی در افغانستان را تضعیف می‌کند.

جان سپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، نیز ضمن ابراز ناامیدی از موضع جدید پنتاگون در قبال افغانستان گفته بود که درجه‌بندی اطلاعات در مورد هزینه‌های این کشور در افغانستان به صورت «اطلاعات خیلی محرمانه» بی پیشینه است.

جان کمپبل فرمانده سابق نیروهای امریکایی در افغانستان ضمن دفاع از اقدام پنتاگون مبنی بر محرمانه کردن اطلاعات ارتش این کشور در افغانستان گفته بود که انتشار این اطلاعات که شامل بررسی آمادگی نظامی نیروهای افغانستان است، می‌تواند به گروه طالبان برای انجام حملات خود کمک کند.

پس از این جنجال‌ها، ارتش امریکا اعلام کرد، که در نظر دارد تا اسناد محرمانه‌ای که مربوط به مصارف و هزینه‌های نیروهای نظامی و امنیتی افغان می‌شود را منتشر کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала