درهفته آینده400 زندانی حزب اسلامی آزاد می شوند

© East News / Muhammed Muheisenدرهفته آینده400 زندانی حزب اسلامی آزاد می شوند
درهفته آینده400 زندانی حزب اسلامی آزاد می شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش سپوتنیک ، خبرنگار سایت افغانستان به خبر گزاری فارس خبر داد،که در هفته پیش رو حدود 400 زندانی حزب اسلامی از زندان‌های دولتی افغانستان آزاد خواهند شد که در میان آنان شماری از زندانیان طالبان، قاچاقبران مواد مخدر و متهمان به جرایم جنایی نیز دیده می‌شود.

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار تاکید می‌ورزد که شماری از زندانیان طالبان به هدف زمینه سازی برای گفت‌وگوهای صلح بدنبال تفاهم با دولت افغانستان آزاد خواهند شد.

در این میان یک منبع امنیتی به آریانا نیوز می گوید شمار زندانیان حزب اسلامی خیلی اندک است و زندانیانی که با هویت این حزب قرار است آزاد شوند، افراد وابسته به گروه طالبان ، قاچاقبران مواد مخدر و متهمان به جرم‌های جنایی هستند.

حزب اسلامی این موضوع را می پذیرد که چندین دسته زندانیان دیگر هم به نحوی شامل فهرست شده اند اما این حزب می‌گوید در حال بررسی کردن فهرستش دارد.

بر اساس گفته‌های حزب اسلامی، این حزب 2600 زندانی عملاً در بازداشتگاه‌های افغانستان دارد که در این میان حدود 400 زندانی در هفته پیشرو از بند آزاد خواهند شد.

در این میان بدنبال تلاش‌های حزب اسلامی و تفاهم با دولت قرار است بخشی از زندانیان طالبان نیز از بند رها شوند.

"امین کریم "رییس هیت حزب اسلامی میگوید تا پنج شش روز دیگر حدود 300 تا 400 زندانی حزب اسلامی آزاد خواهد شد اما آزاد سازی کل آنان در چند مرحله صورت خواهد گرفت.

هدف از آزاد سازی جنگجویان طالبان از بازداشتگاه‌ها هم زمینه سازی برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح بین دولت و گروه طالبان پنداشته شده است.

امین کریم رییس هیت حزب اسلامی گفت: ما با دولت در گفت‌وگو هستیم تا شماری از طالبان که زندانی هستند آزاد شوند و این مقدمه‌ای برای گفت‌گوهای صلح بین طالبان و دولت است.

در دوره حاکمیت حامد کرزی چندین بار زندانیان طالبان از بازداشتگاه‌ها آزاد شدند اما بعد از آن دیده شد که این زندانیان سلاح برداشتند و دوباره در سنگرهای جنگی طالبان، دولت را به گلوله و باروت بستند.

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی میگوید اگر زندانیان طالبان بدون قید و شرط  طالبان آزاد شوند، این ها دوباره به صف طالبان خواهند رفت و در مقابل دولت می‌جنگند.

 

"اکرم خپلواک" نماینده ارگ در گفتگوها با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار درباره آزاد سازی زندانیان طالبان چیزی نمی گوید، اما باورها به این است که این رویکرد سنگرهای طالبان را قوی‌تر خواهد ساخت و در مقابل افغانستان شبیه گذشته این تجربه، آسیب بیشتر خواهد دید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала