سازمان ملل: لازم است که زنان و دختران آزادی کامل را تجربه کنند

© AFP 2023 / JOE KLAMARسازمان ملل: لازم است که زنان و دختران آزادی کامل را تجربه کنند
سازمان ملل: لازم است که زنان و دختران آزادی کامل را تجربه کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: یک مقام‌ سازمان ملل متحد در افغانستان، به بهبود شرایط زندگی زنان و دختران در این کشور تاکید کرده می‌گوید که لازم است تا زنان و دختران افغان آزادی کامل را تجربه کرده و بدون تهدید در ساختن جامعه خود سهیم باشند.

پرنیل کاردیل، معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان که امروز در مراسم گرامی‌داشت از بیست و پنجم نوامبر، روز جهانی محو خشونت علیه زنان و آغاز کمپاین شانزده روزه به منظور کاهش‌ خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: «ضروری است که زنان و دختران افغانستان به صورت کامل آزادی را تجربه کنند و بدون تهدید و آسیب های جسمی در ساختن کشور سهم داشته باشند.»

خانم کاردیل همچنین افزود که هرچند بارها در افغانستان در ارتباط به افزایش خشونت‌ها علیه زنان در این کشور اعتراض‌های گسترده‌ای صورت گرفته اما این اعتراض‌ها باید به تغییر مهم اجتماعی و قانونی سوق داده شوند تا از زنان و دختران حفاظت شده و آنان توانمند گردند.
سازمان ملل متحد در افغانستان می‌‌افزاید که این کشور به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، چارچوب قانونی ملی را برای بهبود تساوی جنسیتی و پایان داده به خشونت تهیه کرده و همچنین تلاش‌های زیادی از سال 2001 به این سو انجام داده، اما هنوزهم بین ضمانیت‌های قانونی در قوانین داخلی و واقعیت موجود در جامعه تفاوت دارد. به گفته سازمان ملل متحد، این مساله را گزارش‌ها دولت افغانستان از میزان خشونت‌ها علیه زنان ثابت می‌سازد.

در همین‌حال،‌ الزیرا سگینبایوا رییس دفتر سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان، یکی از راه‌های کاهش و محو خشونت‌ها علیه زنان را اجرای قانون توصیف کرده می‌گوید: «موثرترین راه برای پایان دادن به خشونت علیه زنان جلوگیری آن از طریق قانون و نورم‌های جدید اجتماعی در مراحل اولیه وقوع آن است.» خانم سگینبایوا می‌افزاید: «ما نیاز داریم تا از روابط محترمانه و بهبود وضعیت زنان به عنوان یک عضو جامعه پشتیبانی کنیم. تنها راهی که ما می‌توانیم به این هدف برسیم از طریق تلاش‌های پایدار بلند مدت در همه سطوح جامعه، کار با زنان و دختران، مردان و پسران و رهبران دینی و محلی می باشد.»

سازمان ملل متحد همچنین از تلاش‌های دولت افغانستان به منظور محو خشونت‌ها علیه زنان اعلام حمایت کامل کرده است.

همچنین سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد نیز در پیامی به مناسبت روز جهانی محو خشونت‌ها علیه زنان، از نقض حقوق زنان و دختران به عنوان یکی از ناهنجاری‌های واگیر یاد کرده می‌گوید که این مساله مانع رشد و انکشاف پایدار شده است. در پیام سرمنشی سازمان ملل متحد آمده است: «خشونت علیه زنان و دختران هزینه‌های زیادی را بر خانواده‌ها، محلات و اقتصاد تحمیل می‌کند. وقتی زنان به دلیل خشونت نتوانند وظایف خویش را اجرا کنند، کار آنها احتمالا با خطر مواجه می‌شود و عاید، استقلال و توانایی شان در رهایی از روابط سودجویانه، به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.» وی همچنین تاکید می‌کند: «خشونت علیه زنان باعث از میان رفتن نتیجه فعالیت‌ها گردیده و منابع خدمات اجتماعی، سیستم عدلی و قضایی و نهادهای مراقبت های صحی را کاهش می‌دهد. خشونت‌های خانوادگی به دلیل معافیت از مجازات برای قضایای خشونت، همچنان گسترده باقی می‌مانند که در نتیجه زنان رنج زیادی را تحمل می‌کنند و از ایفای نقش اساسی خود در جامعه محروم می‌شوند.»

سرمنشی سازمان ملل متحد از اعمال خشونت علیه زنان و دختران به عنوان یک هزینه سنگین جهانی یاد کرده می‌گوید که زنان و دختران نمی‌‌توانند و نباید خشونت را تحمل کنند. او تاکید کرده است: «چنین خشونت‌ها هر روز در سراسر جهان ادامه خواهد داشت. با وجود تعهدات سیاسی فراوان از دیر زمانیست که هزینه ها برای اقدامات برای رسیدگی به این معضل کافی نمی‌باشد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دولت افغانستان یک کمپاین شانزده روزه به منظور کاهش‌ خشونت‌ها علیه زنان را راه‌اندازی کرده است. آمارهای خشونت علیه زنان در این کشور بالا است و به گفته فرید حمیدی لوی سارنوال این کشور، افغانستان مکان مناسبی برای زنان و دختران نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала