افغانستان اقدام اخیر پاکستان در مرز دیور را تحریک‌کننده خواند

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت افغانستان در ابرابر اقدامات اخیر نظامیان پاکستانی مبنی‌بر برافراشتن پرچم آن کشور و راه‌اندازی مراسم ویژه نظامی در نقطه صفری خط دیورند در منطقه چمن، در جنوب افغانستان، اعتراض کرده و این اقدام را «تحریک‌کننده» و برخلاف تعهدات قبلی دو کشور خوانده است.

وزارت امور خارجه افغانستان در اعتراض به این اقدام نظامیان پاکستانی در اعلامیه‌ای می‌گوید: «جمهوری اسلامی افغانستان به جانب پاکستان خاطر نشان می­سازد که این‌گونه اقدامات در شرایطی که روابط دوجانبه در مرحله حساسی قرار دارد، می­تواند سبب تشدید تنش­ها وخدشه­دار شدن بیشتر روابط دوجانبه گردد. مردم هر دو سوی خط فرضی دیورند، از گذشته­های دور روابط نزدیک قرابتی وبرادرانه داشته‌اند. به جای این‌گونه تحرکات لازم است جانب پاکستان توجه و مساعی خویش را به مبارزه قاطع علیه تروریزم و افراطیت متمرکز سازد تا مانع اصلی صلح و ثبات در هر دو کشور و منطقه ازمیان برداشته شود.»

وزارت امور خارجه افغانستان همچنین افزوده که دولت این کشور در قبال تصمیم اخیر مقام های دولت پاکستانی مبنی‌بر اعمال فشار بالای ساکنان مناطق قبایلی در آن سوی خط دیورند جهت اخذه ویزا برای سفر به افغانستان ابراز مخالفت کرده می‌گوید که این تصمیم یک‌جانبه برخلاف عرف موجود برای ساکنان دو طرف خط دیورند است و ممکن نیست که مردم با جبر و اکراه از همدیگر جدا شوند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала