از هر هشت دالر، یک دالر گم می‌‌شود

© Photo / کسرااز هر هشت دالر، یک دالر گم می‌‌شود
از هر هشت دالر، یک دالر گم می‌‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: سازمان بین‌المللی شفافیت، با انتشار گزارشی از برخی اقدامات حکومت وحدت ملی افغانستان به منظور کاهش فساد اداری در این کشور ابراز خوش‌بینی کرده اما می‌گوید که هنوزهم بدلیل وجود فساد گسترده در نهادهای دولتی افغانستان از هر هشت دالر، یک دالر آن گم می‌شود.

داکتر سریراک پلیپات مسوول بخش آسیایی و اقیانوسیه سازمان بین‌‌المللی شفافیت، امروز در یک نشست خبری مشترک با رییس دیدبان شفافیت افغانستان گفت که هنوزهم فساد در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان به صورت گسترده وجود دارد. آقای پلیپات افزود که هرچند حکومت وحدت ملی طی دو سال اخیر وعده‌های زیادی برای مبارزه با فساد اداری داده بود، اما نتوانسته است تمامی وعده‌های خود را در این زمینه عملی کند. او گفت که تاکنون افراد مشخصی از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان بدلیل دست داشتن در فساد گسترده اداری محاکمه نشده است. به گفته مسوول بخش آسیایی و اقیانوسیه سازمان بین‌المللی شفافیت، وجود سیستم معافیت از مجازات در نهادهای عدلی و قضایی باعث شده تا این نهادها نسبت به نهادهای دیگر دولتی بیشتر به فساد آلوده باشند.

سریراک پلیپات در عین زمان از آغاز به کار مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری استقبال کرد و گفت که این تاسیس این نهاد نشان می‌دهد که حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با فساد اداری اراده دارد. او همچنین تاکید کرد که حکومت وحدت ملی طی دو سال اخیر در پنجاه زمینه وعده‌هایی داشته است، اما تاکنون برای عملی شدن برخی از این وعده‌ها هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

در همین‌‌حال، سیداکرام افضلی رییس دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که ساختارهای موجود مبارزه با فساد اداری در این کشور، پاسخ‌گوی رسیدگی به مشکلات موجود در افغانستان نیستند. او گفت که برخی از این ساختارها هیچ گونه کارایی ندارند و نیاز است تا دولت افغانستان در راستای منحل کردن و یا ادغام آنان اقدام کند. به گفته او، دولت افغانستان نیاز دارد تا برخی از نهادهای مبارزه کننده با فساد را منحل و یک نهاد قوی و با صلاحیت ایجاد کند.

فساد اداری در افغانستان از عمده‌ترین مشکلات این کشور به شمار می‌رود. براساس ارزیابی‌ها، افغانستان دومین کشور فاسد در جهان به شمار می‌رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала