ترامپ امریکا را از توافق تجاری ترانس – پاسیفیک بیرون خواهد کرد

© REUTERS / Mike SegarВыбранный президент США Дональд Трамп в Нью-Джерси
Выбранный президент США Дональд Трамп в Нью-Джерси - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ در مورد برنامه های آینده خود به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده امریکا توضیح داد. یکی از برنامه های او بیرون کردن امریکا از توافق تجاری ترانس پاسیفیک «تی پی پی» می باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تاس،  دونالد ترامپ در یک پیام ویدیویی برنامه صد روز نخست خود را توضیح داده و یکی از کارهای مهم خود را بیرون کردن ایالات متحده امریکا از پیمان تجاری ترانس پاسفیک به خاطر اینکه این پیمان برای امریکا فاجعه بار می باشد، بیان کرده است.

به جای آن ایالات متحده امریکا گفتگوهای خود را برای معاملات دو جانبه که برای امریکا اشتغال زایی و صنعت تولید را به میان می آورد، آغاز خواهد کرد.

باراک اوباما نیز به طور جدی ایده بیرون شدن از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک را به پیش می برد.

خبرگزاری تاس یاد آوری می کند، که دونالد ترامپ در مبارزات انتخابات خود مکررا در این باره صحبت کرده بود.

این پیمان آزاد تجاری در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به کوشش ایالات متحده امریکا طی چند سال آماده شد، که در فیبروری 2016 میان 12 کشور کشور (امریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور، برونئی، مالزیا، ویتنام، مکزیک، شیلی، پرو، جاپان)که 40 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهند به امضا رسید.

تی پی پی چیست؟
تی پی پی یک موضوع جنجالی در انتخابات امریکا بوده است. برنی سندرز نامزد چپگرای حزب دمکرات که در مرحله مقدماتی با هیلاری کلینتون رقابت می کرد در مخالفت با این پیمان سخن گفت.
این درحالی است که تی پی پی یکی از دستاوردهای تجاری باراک اوباما به حساب می آید. این پیمان مورد توافق قرار گرفته اما هنوز رسما تصویب و اجرا نشده است.
مخالفان این پیمان آن را برای اقتصاد آمریکا زیانبار می دانند؛ چون می گوید شرکت های بزرگ سرمنشا آن هستند و مذاکرات مربوط به آن بیش از حد محرمانه بوده است.
تی تی پی سعی دارد با کاهش تعرفه ها و افزایش تجارت مناسبات تجاری میان این 12 کشور را مستحکم تر کند. کشورهای عضو همچنین امیدوارند در نتیجه آن همکاری نزدیک تری در زمینه سیاست ها و مقررات اقتصادی پیدا کنند. این توافق می تواند به ایجاد یک بازار یکپارچه شبیه به اتحادیه اروپا منجر شود.
بیشتر کالاها و خدمات مشمول این پیمان هستند اما همه تعرفه ها مثلا مالیات بر واردات برداشته نخواهد شد. در مجموع 18 هزار تعرفه در نتیجه این پیمان عوض خواهد شد. برای مثال کشورهای عضو گفته اند که تعرفه ها و سایر سیاست های محدودکننده بر محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی را حذف یا کم خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала