موافقتنامه پنج جانبه راه لاجورد آماده امضا شده است

© Photo / وزارت خارجهموافقتنامه پنج جانبه راه لاجورد آماده امضا شده است
موافقتنامه پنج جانبه راه لاجورد آماده امضا شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت امور خارجه اعلام کرده که متن موافقت‌نامه پنج‌جانبه راه لاجورد میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه نهایی و آماده امضا شده است.

این وزارت می‌افزاید که این متن در چهارمین نشست تخنیکی میان نمایندگان پنج کشور که در باکو برگزار شده بود، نهایی شده و آماده امضای مقام‌های ارشد این کشورها شده است. ایجاد سهولت در خدمات گمرکی، آسان‌سازی شرایط ویزه و تسهیل حمل و نقل کالا و مسافرین از مواد عمده موافقت‌نامه پنج‌جانبه راه لاجورد است.  

قرار است با امضای موافقت‌نامه راه لاجورد به عنوان دهلیز ترانسپورتی و ترانزیتی بین‌المللی میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه ایجاد شود.

ایجاد راه لاجورد از طرح‌های دولت افغانستان است که یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای موجود برای دسترسی افغانستان به بحیره سیاه و مدیترانه به شمار می‌رود. به گفته وزارت امور خارجه افغانستان، استفاده از راه لاجورد می‌تواند کاهش چشم‌گیر را در زمان و قیمت انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود آورده و برعلاوه اتصال افغانستان، سایر کشورهای آسیای جنوبی را با آسیای مرکزی، حوزه قفقاز و اروپا نیز فراهم سازد.

افغانستان در جوزای امسال با کشورهای هند و ایران موافقت‌نامه چند جانبه ترانزیتی و ترانسپورتی را نیز به امضا رساند. راه لاجورد دومین موافقت‌نامه چند جانبه در عرصه همکاری‌های ترانزیتی و ترانسپورتی خواهد بود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала