تاثیرات منفی بودن بیلانس صادرات و واردات کمتر از فقر و فساد نیست

© Photo / ارگ تاثیرات منفی بودن بیلانس صادرات و واردات کمتر از فقر و فساد نیست
تاثیرات منفی بودن بیلانس صادرات و واردات کمتر از فقر و فساد نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میزان صادرات و وارد افغانستان از زمین تا آسمان تفاوت و این مساله اشرف‌غنی رییس جمهور این کشور را نگران ساخته است.

اشرف‌غنی می‌گوید که تاثیرات منفی عدم توازن در بیلانس صادرات و واردات کمتر از وجود فقر و فساد گسترده‌ی اداری در این کشور نیست. آقای غنی که امروز با شماری از نمایندگان شرکت‌های ساختمانی و صنعتی در ارگ ریاست جمهوری دیدار و گفتگو داشت، می‌افزاید که شرایط موجود در رقم صادرات و واردات نامناسب است.

بیلانس صادرات و واردات افغانستان همیشه منفی بوده است. این کشور نزدیک به نود و پنج درصد واردات و در حدود پنج درصد دیگر صادرات دارد. عدم توازن در صادرات و واردات، از افغانستان کاملا یک کشور مصرفی ساخته است. بخش عمده‌ی مواد مورد نیاز ساختمانی، صنعتی، خوراکی سوختی این کشور از بیرون وارد می‌شود. اما در مقابل برخی از اقلام دیگر شامل میوه‌جات و برخی از محصولات زراعتی و حیوانی و سنگ‌های قیمتی را صادر می‌کند.

اشرف‌غنی می‌گوید که دولت افغانستان تلاش دارد تا تفاوت میان صادرات و واردات را کاهش دهد و از افغانستان از یک کشور مصرفی به کشور صادر کننده مبدل سازد. آقای غنی می‌گوید یکی از راه‌هایی که می‌تواند افغانستان را از حالت موجود مصرفی بیرون کند،‌ زمینه‌سازی و ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تولید کننده است. رییس جمهور افغانستان می‌افزاید که دولت این کشور به این منظور به شرکت‌های داخلی نسبت به شرکت‌های بیرون بیست و پنج درصد تخفیف قایل شده تا این شرکت‌ها بتوانند بالای کیفیت محصولات و تولیدات شان بیشتر تمرکز کرده و معیاری سازند.

سرمایه‌گذاری بالای سنگ‌های قیمتی در افغانستان یکی از گزینه‌های دولت این کشور برای نجات از منفی بودن بیلانس تجارتی است. به گفته اشرف‌غنی، دولت تلاش دارد تا راه‌هایی را دریابد تا رخام و سنگ مرمر افغانستان از طریق کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان وارد بازارهای چین و برخی دیگر از کشورها شود.

رییس جمهور افغانستان همچنین از برنامه‌های دولت این کشور برای زیرساخت‌های اساسی از جمله تولید انرژی برق، سرک و خط آهن یاد کرد و گفت که تا چهل سال دیگر در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری‌ها ادامه خواهد یافت. او تاکید کرده که در آینده یکی از منابع بزرگ عایداتی افغانستان انرژی برق خواهد بود.

اشرف‌غنی می‌گوید که دولت افغانسان برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری داخلی، مشاوریت خاصی را ایجاد خواهد کرد تا از این طریق بتواند سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در داخل افغانستان تشویق کند. او گفت که دولت افغانستان از تولیدات داخلی سیاست خاصی حمایتی دارد و تلاش می‌کند تا حمایت از سرمایه‌گذاری را به یک میثاق اقتصادی مبدل سازد.

رییس جمهور افغانستان در عین‌حال از وجود دو مشکل عمده میان دولت و سکتور خصوصی یاد کرده می‌گوید: «در بخش تولید و ساختمان سازی، کیفیت مساله نهایت مهم می‌باشد. در صورتی‌که به کیفیت توجه نشود به‌عکس‌العمل جامعه مواجه خواهید شد. از سوی دیگر باید قیمت با کیفیت همخوانی داشته تا زمینه واردات فراهم نشود.»

اشرف‌غنی همچنین گفت که ظرفیت و توانایی شرکت‌های خصوصی باید مورد ارزیابی و سنجیش قرار گرفته و دیده شود که کیفیت کاری‌شان با معیارهای بین‌المللی مطابقت دارد یاخیر.

خودکفایی در تولید گچ

در همین‌حال،‌ شیرباز کمین‌زاده رییس اتحادیه صنعت‌کاران افغانستان، می‌گوید که این کشور در برخی از زمینه‌ها به سوی خودکفایی در حرکت است. آقای کمین‌زاده می‌افزاید که هرچند دشمنان این کشور تلاش داشتند تا افغانستان همچنان وابسته به تولیدات و محصولات دیگر کشورها باشد، اما حمایت‌های اخیر دولت باعث شده تا در برخی از زمینه‌ها به خودکفایی نزدیک شود.

رییس اتحادیه صنعت‌کاران می‌گوید که هم اکنون در سراسر افغانستان هجده فابریکه ذوب آهن، 230 کارخانه تولیدی مختلف از جمله رخام و سنگ مرمر فعالیت دارند. به گفته او،‌ در زمینه وسایل برقی نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته و هم اکنون چند شرکت در ولایت هرات در غرب افغانستان کیبل‌ها و سویچ‌هایی تولید می‌کنند که در داخل افغانستان بازار خوبی دارند. شیرباز کمین‌زاده افزود که افغانستان در بخش تولید گچ به خودکفایی رسیده و از اشرف‌غنی خواست تا مردم را به استفاده تولیدات داخلی بیشتر تشویق کند.

همچنین نعیم یاسین رییس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی نیز می‌گوید که این شرکت‌ها تلاش دارند تا کیفیت محصولات و تولیدات خود را مورد بررسی قرار دهد که آیا مطابق به استندرد است و این که چه‌مقدار بازار دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала