گروه کاری جامعه مدنی: سال جاری نگران کننده و تأثر بار است

© Photo / کسراگروه کاری جامعه مدنی: سال جاری نگران کننده و تأثر بار است
گروه کاری جامعه مدنی: سال جاری نگران کننده و تأثر بار است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از اعضای گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان، سال جاری در این کشور را بدلیل افزایش میزان تلفات غیرنظامیان در خشونت‌های مسلحانه و افزایش بی‌سابقه تعداد بی‌جاشدگان داخلی در نتیجه جنگ و درگیری‌ها نگران‌کننده و تأثر بار توصیف کرده می‌‌گویند که میزان تلفات غیرنظامیان در سال جاری نسبت به هشت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

خلیل رووفی از اعضای گروه کاری مشترک جامعه مدنی، امروز یکشنبه، در یک خبری مشترک با جمعی از فعالان مدنی با اشاره به تلفات اخیر غیرنظامیان در ولایت‌های کندز، ارزگان، فراه، هلمند، غور و فاریاب گفت که دولت افغانستان مسوولیت دارد تا برای حفاظت از غیرنظامیان هنگام درگیری با تروریستان از احتیاط بیشتری کار گیرد. آقای رووفی افزود: «دوبار سقوط ولایت توسط طالبان در واقع دو بار فاجعه بشری‌ را بوجود آورده است که در پانزده سال اخیر دردناک‌ترین حوادث اند. گزارشات سازمان عفوبین‌الملل و رسانه‌ها گویای این فاجعه اند که تعداد زیادی از افراد ملکی و اسرای جنگی به صورت غیرقانونی اعدام شده‌اند، محلات ملکی مورد هدف حملات نظامی قرار گرفته‌اند، اموال و دارایی‌های خصوصی و عامه ملی و بین‌المللی غارت و یا تخریب گردیده‌اند، از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاده شده و هزاران خانواده به دیگر ولایات آواره‌ شده‌اند.»

این عضو گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان، از این وقایع و حوادث به عنوان اعمال غیرانسانی و جنایت جنگی نام برد و افزود که طرف‌های درگیر جنگ در کشور مصوونیت غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان را مدنظر داشته باشند و کنوانسیون‌های جهانی را مراعات نمایند. آقای رووفی تاکید کرد که باید برای شناسایی و به دادگاه کشاندن عاملان جنایت‌های اخیر در ولایات کندز، غور، ارزگان و برخی از مناطق دیگر در داخل و بیرون از نظام گام‌های جدی برداشته شوند.

خلیل رووفی افزود که هیچ نهادی حق ندارد تا نیروها و گروه‌هایی که مرتکب جنایت جنگی شده‌اند را عفو کند. به گفته او، هرگاه ثابت شود که در حملات هوایی اخیر بر غیرنظامیان در ولایت کندز نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو نیز مرتکب جرمی شده باشند، باید از آنان بازخواست صورت گرفته و عاملان اصلی به دادگاه کشانده شوند. آقای رووفی گفت: «هرکسی که مرتکب جنایت جنگی می‌شود ولو این که بزرگ‌ترین قدرت در دنیا باشد، باید محاکمه شود. یعنی هیچ کسی و به هیچ عنوانی عاملان جنایت‌های جنگی نمی‌توانند برائت پیدا کنند.»

در حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو بالای مواضع جنگجویان گروه تروریستی در شب پنجشنبه‌ گذشته در منطقه «بوز قندهاری» در نزدیکی شهر کندز، ده‌ها تن از غیرنظامیان به شمول چند زن و کودک جان‌های خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های وزارت دفاع می‌گوید که این حملات زمانی انجام شد که شماری از فرماندهان ارشد طالبان که برای آغاز حمله بر شهر کندز آمادگی می‌گرفتند. به گفته این مقام‌ها، جنگجویان طالبان پس از آغاز حملات در خانه‌های مردم سنگر گرفته و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کردند. سخنگوی وزارت دفاع روز گذشته اعلام کرد که در این حملات نزدیک به ده تن از اعضای خانواده دو فرمانده طالبان نیز به قتل رسیده‌اند.

در همین‌حال، عبدالله ستانکزی دیگر عضو گروه کاری مشترک جامعه مدنی می‌گوید که عامل اکثریت تلفات غیرنظامیان گروه‌های تروریستی از جمله طالبان هستند. آقای استانکزی گفت که طالبان برای رسیدن به اهداف خود از غیرنظامیان به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کنند. به گفته او، زمانی که طالبان در خانه‌های مردم سنگر بگیرند، اقدامات نیروهای امنیتی نیز ممکن باعث بوجود آمدن تلفات غیرنظامیان شود. آقای ستانکزی با اشاره حملات هوایی اخیر در منطقه «بوز قندهاری» ولایت کندز،‌ گفت که تعدادی از غیرنظامیان در این حملات زمانی کشته و زخمی شدند که طالبان در میان آنان سنگر گرفتند.

در همین‌حال، عزیز رفیعی مسوول مجتمع جامعه مدنی افغانستان، مجما، نسبت به دوام جنگ و افزایش میزان تلفات غیرنظامیان در این کشور هشدار داده می‌گوید که ابعاد جنگ جاری در حال گسترده‌تر شدن است. آقای رفیعی می‌افزاید که کم کم پای باندها و مافیای مواد مخدر، اقتصاد و سلاح نیز به افغانستان کشانده می‌شود. او گفت: «ما با بزرگ‌ترین معضله‌های مافیایی به ویژه پولشویی در افغانستان مواجه هستیم که متاسفانه جنگ را در افغانستان روز به روز دامن می‌زند.»

طی ماه‌های اخیر میزان خشونت‌های مسلحانه در افغانستان افزایش چشم‌گیری داشته است. این خشونت‌ها تاکنون هزاران خانواده را از مناطق اصلی شان بی‌جا کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала