قتل نزدیک به عضو خانواده دو فرمانده طالب در کندز

© Photo / کسراقتل نزدیک به عضو خانواده دو فرمانده طالب در کندز
قتل نزدیک به عضو خانواده دو فرمانده طالب در کندز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در حملات هوایی اخیر نیروهای امنیتی داخلی و بین‌المللی بالای فرماندهان ارشد گروه طالبان در منطقه «بوز قندهاری» در نزدیکی شهر کندز در شمال این کشور.

برعلاوه تعدادی از غیرنظامیان دیگر نزدیک به ده تن از اعضای خانواده‌های ملا ضیاالرحمان متقی رییس کمیسیون نظامی گروه طالبان و ملا ضمیر یک فرمانده دیگر این گروه نیز به قتل رسیده‌اند.

جنرال دولت وزیری که روز شنبه در یک نشست خبری مشترک با سخنگویان نیروهای حمایت قاطع و وزارت امور داخله افغانستان در مورد چگونگی تلفات اخیر غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای امنیتی داخلی و بین‌المللی در ولایت کندز به خبرنگاران معلومات می‌داد، گفت که هفت تن از اعضای خانواده ملا ضیاالرحمان متقی و سه تن از اعضای خانواده ملا ضمیر نیز در جمع تعداد دیگری از غیرنظامیان کشته شده‌اند. به گفته دولت وزیری، خود ملا ضمیر و یک فرمانده مهم دیگر طالبان که در دو حمله دیگر بالای شهر کندز نقش داشتند بازداشت شده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع گفت که این حمله زمانی صورت گرفت شب پنج‌شنبه گذشته جمعی از فرماندهان و جنگجویان طالبان در خانه ضیاالرجمان متقی گردهم آمده بودند تا بار دیگر بالای شهر کندز حمله کنند. جنرال دولت وزیری گفت که نیروهای امنیتی افغانستان با آگاهی از این تصمیم طالبان طرح عملیات خنثاسازی را راه‌اندازی کردند و اجرای این عملیات با مقاومت شدید طالبان در منطقه بوز قندهاری در نزدیکی شهر کندز مواجه شد. او گفت در این گردهمایی که افراد مهم طالبان که جنگ در تمام ولایت کندز را رهبری می‌کردند، شرکت داشتند.

سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که با آغاز عملیات خنثاسازی و تبادل آتش سنگین بین نیروهای امنیتی و افراد طالبان، نیروهای امنیتی افغانستان دچار تلفات شده و «مجبور» شدند که از نیروهای هوایی داخلی و بین‌المللی برای سرکوب جنگجویان طالبان در خواست کمک هوایی کنند. او تاکید کرد که در این درگیری چند تن از نیروهای امنیتی از جمله سه تن از سربازان نیروهای ویژه کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد که در حمله بالای گردهمایی طالبان نیروهای بین‌المللی نقشی نداشتند و تمام طرح‌ها توسط نیروهای داخلی ریخته شده بود. جنرال دولت وزیری از افراد طالبان به عنوان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در ولایت کندز یاد کرد و گفت که نیروهای امنیتی در اجرای این حملات دچار اشتباهی نشده‌اند. وی می‌گوید: «دشمن ما آنقدر زبون شده است که به خانه خود هم رحم نمی‌کند. نشست را در خانه خود برگزار کرده بود تا در آنجا تلفات غیرنظامیان بوجود آید. آنان به زن، بچه و خانواده خود رحم نمی‌کنند. در خانه خود جلسه برگزار می‌کند تا دولت علیه شان حمله کند و غیرنظامیان تلف شوند تا علیه دولت تبلیغات کنند.»

سخنگوی وزارت دفاع می‌افزاید که افراد طالبان با استفاده اجساد وابستگان ملا ضیاالرحمان متقی و ملا ضمیر دو عضو کلیدی این گروه می‌خواستند تا تبلیغات گسترده‌ای را علیه دولت افغانستان راه‌اندازی کنند و دولت را متهم به قتل غیرنظامیان نمایند. دولت وزیری می‌گوید که اداره امنیت ملی جریان گفتگوی دو سخنگوی طالبان را ثبت کرده که آنان باهم دیگر می‌گفتند تا این اجساد به ولایت کندز منتقل شده و در آنجا در جلوی رسانه‌ها گفته شود که دولت افغانستان به غیرنظامیان حمله می‌کند. آقای وزیری تاکید کرد که افراد طالبان قصدا با پناه گرفتن در خانه‌های مردم و سپرانسانی قراردادن غیرنظامیان، منجر به کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان شدند.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین در کنفرانس خبری روز شنبه گفت که رقم دقیقی از غیرنظامیان کشته و زخمی شده در حملات هوایی شب پنجشنبه در منطقه بوز قندهاری در ولایت کندز مشخص نیست. او گفت که دولت افغانستان برای بررسی این حادثه هیاتی را موظف کرده و این هیات رقم دقیق غیرنظامیان کشته و زخمی شده را مشخص خواهد کرد.

پیش از این اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز گفته بود که افراد طالبان در ولایت کندز از خانه‌های مردم به عنوان موضع جنگ استفاده کرده و غیرنظامیان را سپرانسانی قرار داده‌اند. آقای غنی گفته بود که این اقدام جنگجویان گروه تروریستی طالبان باعث بوجود آمدن تلفات غیرنظامیان شده است.

جنگجویان طالبان طی نزدیک به یک سال اخیر دو بار بالای شهر کندز حمله کرده‌اند. جنگجویان این گروه در اوایل ماه میزان گذشته توانستند شهر کندز را برای سه روز در کنترول خود داشته باشند اما دوباره توسط نیروهای امنیتی افغانستان از این شهر بیرون رانده شدند. امسال نیز در اوایل ماه میزان بالای شهر کندز دست به حملات گسترده زدند اما نتوانستند که کنترول آن را به دست گیرند. هرچند این جنگجویان بازهم توانستند وارد بخش‌هایی از شهر کندز شوند، اما در نتیجه مقاومت نیروهای امنیتی دوباره مجبور به عقب‌نشینی از شهر کندز شدند. نیروهای امنیتی افغانستان در طول نزدیک به یک و نیم ماه گذشته، عملیات‌های پاک‌سازی را در این ولایت همچنان ادامه داده، اما باآنهم طوری که مقام‌های وزارت دفاع می‌گویند که طالبان تصمیم گرفته بودند تا بالای شهر کندز حمله کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала