سلامت عظیمی: مشکل مواد مخدر دامن دنیا را هم خواهد گرفت

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، نسبت به توجهی‌جامعه جهانی در مبارزه با مواد در این کشور هشدار داده می‌گوید که با ادامه‌ی این بی‌توجهی‌ها معضل مواد مخدر دامن‌گیر دنیا نیز خواهد شد.

خانم عظیمی که امروز سه‌شنبه، در گردهمایی شماری از علمای دینی به منظور مبارزه با مواد مخدر صحبت می‌کرد، افزود که معضل مواد مخدر جهانی است و در از بین بردن آن دنیا مسوولیت دارد تا با دولت افغانستان همکاری کند. وی گفت: «اگر دنیا توجه نکند، مطمین باشد که این مشکل دامن‌گیر هریک از کشورهایی که برای ما مشکل خلق می‌کنند می‌شود. البته در قدم اول باید خود ما در حل آن توجه بکنیم.»

سلامت عظیمی همچنین در این گردهمایی از علمای کشور خواست تا در زمینه کاهش مواد مخدر وزارت مبارزه با مواد مخدر را همکاری کنند. او گفت که میزان کشت و تولید مواد مخدر امسال افزایش یافته و این مساله نگرانی‌ها در باره بلند رفتن رقم استفاده‌کنندگان مواد مخدر را بیشتر ساخته است.

همچنین فیض‌محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف افغانستان نیز، نسبت به افزایش تعداد معتادان به مواد مخدر در این کشور ابراز نگرانی کرده و از علما خواست تا در باره زیان‌های مواد مخدر از نگاه دینی به مردم بیشتر اطلاع‌رسانی کنند.

آقای عثمانی استفاده از مواد مخدر را خلاف ارزش‌های اسلامی خوانده گفت: «متاسفانه هنوزهم ما یک تعداد را که استفاده، کشت و قاچاق مواد مخدر را حلال می‌دانند. اما وقتی که ضررها و پیامدهایش را ببینیم، کاملا مسلم است.»

مولوی قیام الدین کشاف رییس شورای سرتاسری علمای افغانستان نیز کشت، تولید، ترافیک و استعمال مواد مخدر را از نظر دین اسلام حرام خواند و از دیگر علما خواست تا در این زمینه‌در میان مردم آگاهی‌دهی کنند.

افغانستان عمده‌ترین کشور تولید کننده مواد مخدر در جهان شناخته می‌شود. امسال میزان کشت و تولید این مواد در افغانستان بالا رفته است. همچنین در نتیجه گسترش کشت‌زارهای مواد مخدر در افغانستان، رقم استفاده کنندگان آن نیز در این کشور روبه افزایش گذاشته است. مقام‌های مسوول می‌گویند که در حال حاضر بیشتر از سه میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала