وعده لوی سارنوال به مخالفان مسلح دولت: با شما با انصاف برخورد می‌کنیم

© Photo / U.S. Armyوعده لوی سارنوال به مخالفان مسلح دولت: با شما با انصاف برخورد می‌کنیم
وعده لوی سارنوال به مخالفان مسلح دولت: با شما با انصاف برخورد می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمدفرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان، می‌گوید که این اداره برخلاف عملکردها و فعالیت‌های تروریستی و تخریبی گروه‌های مسلح مخالف دولت، به این گروه‌ها وعده می‌دهد تا با آنان با انصاف برخورد کرده و حقوق بشری آنان را رعایت کند.

آقای حمیدی که امروز دوشنبه، 31 اکتوبر، در چهارمین کنفرانس سراسری سارنوالان برای مبارزه با فساد اداری و خشونت علیه زنان با حضور اشرف‌غنی رییس جمهور و شماری دیگر از مقام‌های ارشد دولتی، گفت که بدون تامین عدالت امنیت تامین نخواهد شد. آقای حمیدی تاکید کرد که تا زمانی که عدالت تامین نشود، با جرایم نیز مبارزه نخواهد شد. لوی سارنوال در این کنفرانس گفت: «در عین زمان از طریق قضایای تروریستی ما حتا به مخالفان دولت جمهوری اسلامی افغانستان این وعده را می‌دهیم که با انصاف، با قاطعیت و با رعایت حقوق بشری رفتار می‌کنیم. از طریق رعایت و انصاف کوشش می‌کنیم که پروسه صلح و امنیت در افغانستان تامین شود. به صورت غیرسیاسی و بی‌طرفانه عمل می‌کنیم. برخلافی که دشمنان افغانستان این اصول و ارزش‌ها را رعایت نمی‌کنند، ما به عنوان یک دولت مسوول، به عنوان یک دولت پابند به قانون و مقررات حتا در برخورد با جرایم تروریستی هم انصاف، عدل، عدالت و قانونیت و مصوونیت از شکنجه را رعایت می‌کنیم.»

محمدفرید حمیدی همچنین در آغاز این کنفرانس سه روزه گفت که لوی سارنوالی پس از این به توقیف‌های خودسرانه و ممنوع‌الخروج کردن بی‌مورد افراد خاتمه خواهد داد. او در عین حال تاکید کرد که هیچ مجرمی نمی‌تواند از چنگ قانون فرار کند.

لوی سارنوال افغانستان به مبارزه با فساد اداری و خشونت علیه زنان در این کشور تاکید کرد و گفت که تحمل این اداره پس از این در برابر فساد اداری «صفر» خواهد بود. او گفت: «همان طوری که در فساد مامورین عالی‌رتبه، مقام‌ها و آن کسانی که از لحاظ موقف و از لحاظ جایگاه دست به ارتکاب فساد می‌زنند، در قانون شکنی هم متاسفانه همین کتگوری شامل هستند. من می‌خواهم برای مردم افغانستان اعلام بکنم که از این به بعد تمام سارنوالان ما وظیفه دارند به صورت نظام‌مند هر کسی را که در هر مرحله می‌خواهند مداخله کنند، اعمال نفوذ کنند و عدالت را از راه اصلی‌اش منحرف کنند، ما نام‌، شهرت و لیست این‌ها  را می‌‌گیریم تا دولت جمهوری اسلامی افغانستان ثابت بسازد که جلوی قانون‌شکنی یا بحران حاکمیت قانون را می‌گیرد.»

محمدفرید حمیدی همچنین گفت که دولت افغانستان در راستای کاهش فساد اداری تاکنون تلاش‌های زیادی انجام داده اما هنوزهم در اول راه قرار دارد. به گفته آقای حمیدی، دولت در مبارزه با فساد اداری با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه است.

غنی: مداخله در کار دستگاه عدلی جرم است

در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس جمهوری افغانستان، به استقلالیت نهادهای عدلی و قضایی این کشور تاکید کرده می‌گوید که مداخله در کار و فعالیت این نهاد به عنوان جرم شمرده می‌شود. آقای غنی در آغاز چهارمین کنفرانس سراسری سارنوالان که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده است، گفت که او به استقلالیت نهادهای عدلی و قضایی احترام دارد. اشرف‌غنی گفت: «به عنوان رییس جمهور کشور،‌ من باور کامل به استقلالیت سکتور عدلی و قضایی کشور دارم. نه خود در امور عدلی و قضایی مداخله‌ کرده‌ام و نخواهم کرد، به دیگران نیز اجازه مداخله را در امور کاری تان نخواهم داد. هر نوع مداخله در تصمیم‌گیری عدلی و قضایی جرم است و لوی سارنوال صاحب حق دارید هرکسی را که مرتکب جرم می‌شود محاکمه کنید. وقتی می‌گویم لوی سارنوالی یک ارگان مستقل است، به این معناست که کارکرد آن کاملا غیرسیاسی و تمامآ مسلکی است و نباید کشمکش‌های سیاسی هیچ تاثیری برآن بگذارد.»

رییس جمهور افغانستان که در این کنفرانس یک جزوه کوچک از قانون اساسی را از جیب خود کشیده و با نشان دادن آن به شرکت‌کنندگان گفت: «از پایین‌ رتبه‌ترین مامور دولت تا من تابع قانون هستیم و جناب لوی‌سارنوال و قاضی‌القضات صاحب! اگر کوچک‌ترین قانون‌شکنی را به من یا اطرافیان من ببینید، اول از ما شروع کنید.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که براساس یک گزارشی که دو روز قبل منتشر شد، افغانستان به عنوان سومین کشور بی‌قانون دنیا شناخته شده است. بی‌قانونی، فساد گسترده اداری، بی‌عدالتی، وجود فرهنگ معافیت از مجازات، برعلاوه ناامنی‌ها، فقر،‌ بی‌کاری و بحران سیاسی‌ موجود از مشکلات عمده‌ی افغانستان به شمار می‌رود. وجود این مشکلات مردم افغانستان را نسبت به عملکردها و و عده‌های مقام‌های دولت این کشور بی‌اعتماد ساخته است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала