هشدار معاون دوم ریاست جمهوری در باره اختلافات رییس جمهور و معاول اول

© Photo / صحفه معاون دومهشدار معاون دوم ریاست جمهوری در باره اختلافات رییس جمهور و معاول اول
هشدار معاون دوم ریاست جمهوری در باره اختلافات رییس جمهور و معاول اول - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، نسبت به بروز اختلافات و تنش‌های جدیدی سیاسی میان اشرف‌غنی رییس جمهور و جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول آقای غنی و همچنین احمدضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب، هشدار داده می‌گوید که این تنش‌ها ناامید کننده و تاسف‌آور است.

جنرال دوستم و احمدضیا مسعود اخیرا اشرف‌غنی را متهم به انحصار قدرت سیاسی و قوم‌گرایی کرده بودند. این دو مقام‌ ارشد حکومت وحدت ملی می‌گویند که آقای غنی بیشتر به پشتون‌های مربوط به قوم خود امتیاز قایل است.

اما سرور دانش قومی‌ شدن سیاست را خطرناک‌تر از جنگ و ناامنی توصیف کرده می‌گوید که حرکت‌های قوم‌گرایانه که اخیرا شکل گرفته است، اذهان مردم را مخشوش و نگران ساخته و این حرکت‌ها می‌تواند ضربه جبران ناپذیری بر روند دولت‌سازی و ملت‌سازی بزند و همچنین می‌تواند مانع بزرگی در راه دموکراسی، حاکمیت قانون، تامین عدالت و حقوق شهروندی شود. معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای می‌افزاید: «این روحیه متاسفانه در این اواخر حکومت وحدت ملی و روند حکومتداری را نیز آشفته ساخته است. برخی که خود نیز از ارکان این حکومت هستند، به یک شکلی برای مردم طرح بدیل پیشنهاد می‌کنند. ما از اظهارات جدال برانگیز و ناامید کننده رهبران سیاسی و حکومتی اظهار تاسف می‌کنیم. این نوع اختلاف‌ها و اظهار نظرها، خارج از چارچوب قانون اساسی بوده و باعث تضعیف نظام و ملت و مانع پیشرفت اصلاحات شده و مدیریت کلان کشور را با چالش مواجه می‌گرداند.»

شرم‌سار باشند

سرور دانش در عین‌حال به رهبران حکومت وحدت ملی توصیه کرده که با اختلافات و تنش‌های سیاسی شان باعث تضعیف روحیه نیروهای امنیتی افغانستان و زمینه‌ساز سو استفاده دشمنان این کشور نشوند. آقای دانش می‌گوید که رهبران حکومت وحدت ملی از برخوردهای اخیر شان باید شرم‌سار باشند و مانع سو استفاده افراط گرایان قومی از وضعیت موجود شوند. معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه خود می‌افزاید: «ما با این نوع برخوردها باید در نزد ملت بزرگ افغانستان احساس شرمساری کنیم. ما نباید کاری کنیم که دشمن شاد و مردم ما ناامید شوند و روحیه نیروهای فدارکار دفاعی و امنیتی ما تضعیف گردد. امروز هم دشمن از این وضعیت سوء استفاده می‌کند و هم افراط گرایان قومی از چند سو روی این آتش زیر خاکستر، روغن کینه و نفرت می‌پاشند و مردمان باهم برادر این سرزمین را علیه همدیگر می‌شورانند و چنین حالتی به نفع هیچ شخص یا گروهی و به نفع هیچ قوم و تباری نیست.»

سرور دانش در عین‌حال تاکید کرده است که مقام‌های حکومت وحدت ملی در خطرات حرکت‌های قومی اخیر در افغانستان مسوولیت دارند و مسوولیت رییس جمهور به عنوان شخص اول سنگین‌تر از همه است. به گفته او، شخص رییس جمهور مسوولیت دارد تا قانون اساسی و نظام حفاظت کرده و روحیه برادری را در اولویت کاری خود قرار دهد.
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که هرچند هر شخص و مقامی متعلق به یک قوم و تبار است و مسوولیت دارد تا از حقوق و منافع قوم خود دفاع کند،‌ اما این مساله نباید به عنوان تقابل و دشمنی با اقوام دیگر و نادیده گرفتن حقوق آنان تلقی شود. سرور دانش در بیانیه خود افزوده است: «من از کسانی که روحیه افراطی قومی دارند، از هر قومی که باشند، هرگز دفاع نکرده و نخواهم کرد، اما با شناخت و ارتباط نزدیکی که دارم، به جرئت می‌توانم ادعا کنم که شخص رییس جمهور مبرا از افراط گرایی قومی و نژادی هستند و در اصول به همه مسایل کشوری با دید وسیع تخنیکی و بر اساس معیارهای شفافیت و شایستگی می‌نگرند و به یقین، رییس اجراییه و سایر شخصیت‌ها و رهبران سیاسی و ملی ما نیز همواره منافع کلان ملی و مصالح علیای کشور را در نظر می‌گیرند.» وی همچنین تاکید می‌کند: «از این رو اکنون و امروز در دوره حکومت وحدت ملی وظیفه همه ما است و از همه انتظار داریم که به جای جر و بحث‌های بی‌نتیجه رسانه‎ای، بیاییم همه به دور از امتیاز طلبی‌های حزبی و قومی، در مورد ایجاد یک ساختار مناسب و در چوکات قانون اساسی، بر رعایت معیارهای شفاف و قانونی تاکید کنیم و از طریق یک پروسه رسمی و نظام مند همدیگر را قناعت داده و به تفاهم و توافق برسیم. جز این، راه دیگری وجود ندارد.»

سرور دانش تاکید کرده است که رهبران حکومت وحدت ملی بجای جر و بحث‌های رسانه‌یی بی‌نتیجه، مسوولیت‌های سنگین‌تری در باره مسایل مهم‌تر از جمله بر کاهش ناامنی‌ها، برگزاری انتخابات، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد اداری، رسیدگی به بحران مهاجرت و بی‌جاشدگان داخلی و همچنین سونامی خفته و خاموش اعتیاد در افغانستان به عهده دارند و باید در این زمینه‌ها اقدام کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала