نخستین مرکز تشخیص و تداوی سرطان در کابل افتتاح شد

© Photo / وزارت صحتنخستین مرکز تشخیص و تداوی سرطان در کابل افتتاح شد
نخستین مرکز تشخیص و تداوی سرطان در کابل افتتاح شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: برای نخستین بار دولت افغانستان موفق شده است تا یک مرکز تشخیص و تداوی بیماری‌های سرطانی را در یکی از شفاخانه‌های شهر کابل ایجاد و افتتاح نماید.

این مرکز پنجشنبه، رسما توسط رولا غنی بانوی اول و فیروزالدین فیروز وزیر صحت‌ عامه در شفاخانه جمهوریت کابل افتتاح شد.

وزارت صحت عامه می‌گوید که این نخستین مرکز تشخیص و تداوی بیماری‌های سرطانی در سطح افغانستان است و در آن بیماران مبتلا به سرطان به صورت رایگان تحت تداوی قرار می‌گیرند. این مرکز که دارای 25 بستر است، با تمام تجهیزات و وسایل طبی پیشرفته مجهز شده و در چهار بخش تشخیص مقد، تداوی داخله، جرای و شیموتراپی فعالیت می‌کند.

رولان غنی بانوی اول و از بنیان‌گذاران انجمن مبارزه با سرطان ثدیه در افغانستان، از ایجاد و آغاز به فعالیت و مرکز تشخیص و تداوی بیماری‌های سرطانی در افغانستان ابراز خرسندی کرده می‌گوید که این اقدام می‌تواند در عرصه تشخیص و تداوی بیماری‌های سرطانی در افغانستان کمک کند.

در همین‌حال،‌ فیروزالدین فیروز می‌گوید: «این مرکز بخاطری تشخیص مقدم و تداوی با دوام  امراض سرطانی در شفاخانه جمهوریت ایجاد گردیده که سالانه  حدود 20 هزارتن به انواع مختلف امراض سرطان در افغانستان مبتلا می‌گردند و بیش از پانزده هزار تن از آنان جان‌های شان را از دست می‌دهند.»

وزارت صحت عامه تاکید کرده که شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در کشور، سرطان‌های ثدیه (پستان) مری، معده، لب، دهن، عنق رحم و ریه می‌باشد.

آقای فیروز افزود که، دیپارتمنت انکولوژی بخاطر جواب دهی به نیازهای مبرم مردم افغاستان، برای تداوی و مراقبت‌های حمایوی امراض سرطانی، عرضه خدمات وقایوی و تشخیص مقدم در چوکات این وزارت ایجاد شده و قرار است در هفته آینده یک مرکز مشابه بخش معالجه و تشخیص امراض سرطانی در شفاخانه استقلال نیز به بهره برداری سپرده شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала