سازمان ملل: به زنان برای جلوگیری افراط‌گرایی خشونت‌بار نقش داده شود

عضو شوید
مقام‌های سازمان ملل متحد در افغانستان، از دولت این کشور خواسته‌اند تا برای زنان به منظور جلوگیری از افراط‌گرایی خشونت‌بار نقش داده و حفاظت و توانمندسازی زنان را در محور استراتژی‌های مبارزه با افراط گرایی‌ خشونت‌بار قرار دهند.

این مقام‌ها که امروز در یک گردهمایی با حضور شماری از فعالان جامعه مدنی در کابل به مناست گرامی‌داشت از «روز جهانی باز» در باره امنیت و کار صحبت می‌کردند، افزودند زنان که می‌توانند نقش مهمی در مبارزه با افراط گرایی بازی کنند.

پرنیلا کاردل معاون فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، در این نشست گفته است که گروه‌های افراط‌گرا زیادی در این کشور هستند که مانع آزادی زنان می‌شوند. خانم کاردل افزود: «در افغانستان ایدولوژی‌هایی که نظام‌های فکری تبعیض‌آمیزا را به منظور محروم ساختن زنان و دختران از حقوق بشری شان، مانند آزادی گشت و گذار و دسترسی به حق تعلیم و صحت تحمیل می‌کنند، ادامه دارند.»

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با اعلام این خبر می‌‌گوید که پرنیلا کاردل همچنین نسبت به اعدام و شکنجه زنان نیز در افغانستان در محاکم صحرایی توسط گروه‌های افراطی و مسلح شدیدا ابراز نگرانی کرده گفت که پیام‌های عدم تحمل سیاسی، مذهبی یا اجتماعی که تبعیض، محرومیت و خشونت را تقویت می‌کند با موازین جهانی حقوق بشر که در قوانین افغانستان نیز تسجیل یافته، سازگار نیست.او تاکید کرد که زنان در افغانستان قربانیان اصلی ایدیولوژی‌های افراط‌گرایانه هستند و از همین رو می‌توانند در مبارزه با افراط گرایی خشونت‌بار نقش مهمی بازی کنند. پرنیلا کاردل معاون فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: «من دولت افغانستان را تشویق می‌کنم تا پالیسی مبتن‌ بر حقوق بشر و حساسیت جندر را روی دست گیرد تا به محرک‌های اساسی افراط گرایی خشونت بار رسیدگی صورت گیرد.»

همچنین الزیرا ساگینبایوا رییس بخش تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان سازمان ملل متحد در افغانستان، از زنان به عنوان بزرگ‌ترین منبع دست نخورده برای جستجوی راه‌های صلح پایدار در افغانستان یاد کرده می‌گوید که توانمندسازی زنان و برابر جنسیتی عامل اساسی برای توسعه و مصاله به شمار می‌روند. خانم  ساگینبایوا می‌گوید: «توانمند سازی زنان و برابری جنسیتی عامل اساسی برای توسعه و مصالحه بوده و به عنوان سدی در برابر افراط گرایی جوانان محسوب می‌گردد.» این مقام سازمان ملل متحد در افغانستان همچنین گفت:  «ما برای جلوگیری و کاهش از افراط گرایی خشونت بار باید بر تجربیات زنان اذعان نموده و آن را توسعه دهیم. نیاز است که فعالی‌ های مندرج در پالیسی توسط حضور مساویانه زنان در عرصه جلوگیری منازعه از طریق سرمایه گذاری منسجم در سیاست و برنامه ریزی برای زنان و دختران و فراهم سازی زمینه مشارکت زنان در فرایند جلوگیری و حل منازعات حمایت گردد.»

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد می‌گوید که در این گردهمایی شماری از فعالان جامعه مدنی و شرکت‌کنندگان نیز به برجسته شدن نقش زنان در جلوگیری از افراط گرایی تاکید کرده‌اند. به نقل از یوناما، این شرکت‌کنندگان گفته‌اند که زنان می‌توانند با استفاده از نفوذ شان برخانواده‌ها، مراکز آموزشی و محلات کار از گسترش ایدیولوژی افراط‌گرایانه در افغانستان جلوگیری کنند.

یوناما می‌‌افزاید که چند تن از زنان توانسته‌اند که با استفاده از نفوذشان بر اعضای خانواده‌ی شان مانع رو آوردن آنان به خشونت‌‌های مسلحانه و افراط گرایی شوند.

همچنین آنان از مقام‌های سازمان ملل متحد در افغانستان خواسته‌اند تا دولت این کشور را به منظور مبارزه با افراط گرایی، کاهش فقر، فساد اداری و همچنین در راستای بلندبردن سطح آگاهی مردم به ویژه زنان کمک‌های بیشتری نمایند.

«روز جهانی باز»

روز جهانی باز که در سال 2010 راه‌اندازی شد، هدف آن حمایت از گفتگوها میان مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد و نهادهای حامی حقوق زنان به منظور تطبیق قطع‌نامه 1325 که در سال 2000 میلادی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شد و هفت قطع‌نامه تعقیبی آن در سراسر جهان می‌باشد. این قطع‌نامه‌ها به منظور تقویت رهبری زنان و مشارکت‌شان در تامین صلح، انتقال سیاسی و امنیتی صادر شده‌اند.

همزمان با گرامی‌داشت از روز جهانی باز توسط یوناما در کابل،‌ این سازمان برنامه‌های مشورتی مشابهی را در باره افراط‌گرایی خشونت‌بار در برخی از ولایات از جمله هرات، بامیان،‌ کندهار،‌ بدخشان، ننگرهار و خوست راه‌اندازی کرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала