کمک‌های جامعه جهانی مشروط به انجام اصلاحات است

© Flickr / thinkpanamaکمک‌های جامعه جهانی مشروط به انجام اصلاحات است
کمک‌های جامعه جهانی مشروط به انجام اصلاحات است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت مالیه افغانستان می‌گویند که کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده در کنفرانس اخیر بروکسل تعهدات مالی که به دولت افغانستان ارایه کرده‌اند، کمک‌های شان را به این کشور مشروع به انجام اصلاحات کرده‌اند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه، می‌گوید که این کمک‌ها «چک سفید» نیست و دولت افغانستان می‌تواند در صورت انجام اصلاحات کمک جامعه جهانی را دریافت کند. آقای حکیمی که امروز شنبه در مورد دست‌آوردهای کنفرانس بین‌المللی بروکسل به اعضای مجلس نمایندگان گزارش می‌داد، افزود که کمک‌های وعده شده در این کنفرانس با کمک‌های قبلی جامعه جهانی به افغانستان تفاوت دارد. کنفرانس بین‌المللی بروکسل که در روزهای چهارم و پنجم ماه اکتوبر گذشته با حضور بیش از هفتاد و پنج کشور و سازمان بین‌المللی کمک کننده به افغانستان در بلجیم برگزار شد، در آن شرکت‌کنندگان این کنفرانس تعهد کردند که برای چهار سال آینده سالانه 3.8 میلیارد دالر به دولت افغانستان کمک می‌کنند. رقم کلی این کمک‌ها طی چهار سال آینده به 15.2 میلیارد دالر خواهد رسید.

وزیر مالیه می‌گوید که دولت افغانستان برای دریافت کمک‌های تعهد شده در کنفرانس بروکسل، بر خلاف گذشته با هریک از کشورها و سازمان‌های تمویل کننده به صورت جداگانه قرارداد می‌کند. اکلیل حکیمی افزود که دولت افغانستان برای دریافت این کمک‌ها باید دست به اصلاحات بنیادی بزند. وزیر مالیه می‌گوید: «کمکی که برای ما می‌شود این کمک مشروط است. به این معنا که در مقابل اصلاحاتی که ما تعهد کردیم که انجام می‌دهیم، ای کمک‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد. یعنی یک چک سفید نیست که برای ما نوشته شود که این پول در اختیارتان است.»

وزیر مالیه همچنین افزود که دولت افغانستان پیش از برگزاری کنفرانس بروکسل در چهل موارد تعهداتی به جامعه جهانی داشت که قبل اکثریت این موارد قبل از کنفرانس اجرا و تنها هشت مورد آن باقی مانده است. به گفته اکلیل حکیمی در کنفرانس بروکسل بیست و چهار مورد تعهد جدیدی ارایه شده که پانزده مورد آن به دولت افغانستان و نه مورد دیگر آن به جامعه جهانی مربوط می‌شود. آقای حکیمی تاکید کرد که شاخص‌ها و ادارات اجرا کننده تعهدات جدید مشخص شده‌اند.

برگزاری کنفرانس 2020

اکلیل حکیمی در گزارش امروزی خود به اعضای مجلس نمایندگان در باره دست‌آوردهای نشست اوایل اکتوبر در بروکسل، همچنین گفت که قرار است دو سال بعد عربستان سعودی نیز یک نشست وزرای خارجه کشورهای کمک‌کننده به افغانستان را میزبانی کند. آقای حکیمی می‌افزاید که در این نشست قرار نیست تا تعهدات جدید مالی از سوی جامعه جهانی به دولت افغانستان ارایه شود، بلکه این نشست به منظور تداوم کمک به افغانستان برگزار می‌شود. به گفته آقای حکیمی، قرار است در نشستی که در سال 2020 برگزار شود، از جامعه جهانی تعهدات جدید مالی گرفته شود. وی تاکید کرد که دولت افغانستان به زودی قادر نخواهد شد تا بتواند از طریق منابع داخلی خود مصارف آینده‌اش را تمویل کند و از همین رو نیاز است تا کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان ادامه یابد. وزیر مالیه افغانستان گفت: «چهار سال بعد، یعنی دو سال بعد از تاریخ 2018، در تاریخ 2010 انشاالله مثل کنفرانس بروکسل یک کنفرانس دیگری که برای تداوم کمک‌ها به افغانستان تجدید تعهد شود، ما از بعضی از کشورها تقاضا کردیم که این کشورها اروپایی اند اما هنوز ما از آنها کدام جواب نگرفته‌ایم.»

در همین‌حال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان از کمک‌های کشورهای کمک کننده به افغانستان ابراز قدردانی کرده می‌گویند که در کنفرانس بروکسل بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت تعهد شده است.

نعمت‌الله غفاری معاون دوم مجلس نمایندگان که ریاست جلسه امروزی را به عهده داشت، گفت که در میان کشورهای کمک کننده دولت‌هایی هستند که از نگاه اقتصادی در وضعیت نامناسب به سر می‌برند. او از افغانستان به عنوان «بار دوش» جامعه جهانی یاد کرد و افزود که این کشور به زودی به خودکفایی نخواهد رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала