زمان سیاست های یک قطبی امریکا در حل مناذعات منطقوی پایان یافت

© Photo / Russian Presidential Press OfficeПрезидент РФ Владимир Путин на церемонии приветствия премьер-министром Республики Индии Нарендрой Моди
Президент РФ Владимир Путин на церемонии приветствия премьер-министром Республики Индии Нарендрой Моди - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفر پوتین به مقصد نشست درسازمان بریکس انجام یافت.

 رییس جمهورروسیه در افتتاح استیشن برق اتمی که به کمک شرکت« روس اتم» روسیه در ایالت گوای هند اعمار میگردد ،شرکت نمود. این دستګاه تولید برق که مجموعآ ۱۰۰۰ میگاه وات ظرفیت دارد ،مرکب از ۵ بلاک است ٬ در حال حاظر دوبلاک آن تقریبآ

آماده بهره برداری است ، باید گفت که این استیشن اتمی از انواع حوادث طبیعی از قبیل سونامی، زلزله و حتا سقوط طیار بالای آن کاملآ محفوظ است. اگر چنین استیشن اتمی به جای استیشن اتمی که در فوکو شیمای جاپان اعمار گردیده بود، قرار می داشت، جاپان با چنین فاجعه طبیعی روبرو نمی گردید.
عرصه دیگر را در مذاکرات بین رهبران دو کشور صادرات نفت و گاز ازروسیه به هندوستان تشکیل میدهد.
صادرات گاز:
امروز بازار گاز نه تنها رول مهم را در اقتصاد کشور ها بازی می کند ، بلکه پرنسیپ های عمده یی سیاست جهانی را رقم میزند، اکثرآ استفاده از انرژی عامل عمده پیشرفت سمت های رشد اقتصادی یک مملکت شمرده می شوند. اگر چه امروز هند یکی از بازی گران نه چندان بزرگ در بازار گاز معصوب میگردد و در سایه همسایگان آسیایی خود مثل چین و جاپان قراردارد، اما در آینده می تواند به یکی از مهمترین خریداران گاز طبیعی روسیه مبدل گردد. در نظر است تا سال 2030  16،5 % تمامی ضرورت های این کشور از گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی از روسیه تامین گردد. باید گفت که گاز طبیعی‌ مایع امروز ازطریق تانکر های بزرگ کشتی های بحری به هندوستان صادر می گردد، اگر چه در نظر است تا در آینده از گاز طبیعی سایبریا روسیه ازطریق قزاقستان، قرغستان، تاجکستان، افغانستان و پاکستان بواسطه لوله گاز به هندوستان کشانده شود و همچنان پروژه دیگر از طریق چین به سرحدات هندوستان مورد عرضیابی و سنجش قرار دارد ، اما مسایل امنیتی در افغانستان و کوه های هیمالیا در مسیر روسیه چین و هندوستان موانع اساسی این پروژه هاست. عزیزان ، در حال حاظر هندوستان جای پانزدهم را در مصرف گاز در جهان دارد، اما نظر به سنجش های آژانس بین المللی انرژی این کشور به زود ترین فرصت در قطار کشور های بزرگ مصرف کننده یی انرژی قرار می گیرد. بطور مقایسه باید گفت که حد وسط رشد سالانه استفاده از منابع انرژی در هندوستان تا سال 2035   3 % در سال پیش بینی شده در حالی که به طور مقایسه در چین 1،6 % و در جهان در مجموع 1،2 % پیش بینی گردیده. بدین اساس در سال 2030 هندوستان جای دوم را در بین کشور های آسیا و اقیانوس آرام بعد از چین در مصرف انرژی اختیار می نماید
صادرات نفت:
امسال شرکت «روس نفت» روسیه به بازار نفت هندوستان قدم برداشت ، تا جای معلوم تا به حال عربستان سعودی یکی ازبزرگترین صادر کننده نفت به هندوستان است که 17،9 % صادرات نفت از این کشور انجام می یابد، غیر از ین کشورهای ایران ،کویت و بعضی از کشور های افریقایی از صادر کننده گان عنعنوی نفت به هندوستان شمرده می شوند. اما امسال شرکت روس نفت روسیه 49 % سهمیه بزرگترین کمپاین نفت هندوستان «Essar Oil» را بدست آورد. اولین بار واکنش را در مورد The Wall Street Journal امریکا نشان داد و مقاله ای تحت عنوان « روسیه جبهه جدید نفتی را باز نمود» به نشر سپرد ، خود عنوان این مقاله نمایندگی از آن می نماید که امریکای ها نفت و فروش آنرا به مثابه جبهه جنگ محسوب می دارند.
سوال پیدا میشود که چرا کمپاین «Essar Oil» هندوستان مورد توجه روس نفت قرار گرفت؟
به خاطری که این کمپاین در هندوستان دسترسی به ترمینل های بزرگ سواحلی که قادر است کشتی های باربری غولپیکر، به اصطلاح سوپر تانکر ها کلاس VLCC را بپزیرد. از طرفی شمولیت هر دو کشور در سازمان بریکس برای شرکت روس نفت روسیه میدان خوب را در صادرات نفت به این کشور هموار می سازد. بازار نفت هندوستان برای روس نفت بسیار جالب است، چون میداند که هندوستان کشور در حال رشد سریع اقتصادی است. به طور مثال در سال 2015 این کشور در تولید نا خالص داخلی از لیدر بزرگ جهانی چین سبقت نمود و در حال حاظر 7،5 % در سال رشد را در عرصه نشان می دهد. نظر به سنجش اگاهان اقتصادی با رشد 4-5 % بعد از 20-25 سال هند امکان دارد که در مصرف نفت و گازاز چین را سبقت نماید. همین حالا هندوستان در شبانه روز 8 میلیون بشکه نفت را به مصرف می رساند.
در عرصه انتقال نفت هم در نظر بود تا لوله نفت را از طریق افغانستان به هندوستان تمدید یابد، اما همین افغانستان امروز مانع اصلی این پروژه پر اهمیت اقتصادی شمرده می شود. اگر از موضوع باز هم دور نشویم ، اشاره می نمایم که این پروژه های بزرگ منطقوی متآسفانه یگانه عامل در عدم تآمین امنیت در این کشور است و مستقیمآ به امریکا و سیاست خارجی اش در عرصه ارتباط می گیرد،که باز هم انتقال نفت از طریق چین به هندوستان مورد بحث قرار دارد.
در این سفر رییس جمهور روسیه به هندوستان در حدود 18 سند مهم بین مقامات دو کشور به امضآ رسید، که همهتر از همه موافقت نامه در رابطه نصب سامانه زمین به هوای اس-۴۰۰ «پیروزی» — (Triumf) به هندوستان است ، این راکت ها قادر است تا همه حملات هوایی دشمن را در فاصله تا 400 کیلومتری خنثا نماید ، استقرار چنین راکت ها در هندوستان نماینگر همکاری های استراتیژیک دو کشور در عرصه نظامی شمرده می شود که بیشتر از هر وقت دیگردر عرصه نظامی هر دو کشور قدم های بسا فراتر را گذاشتند، روسیه با هندوستان چرخ بال های سبک نوع « ک-226ت » را مشترکآ در انکشور تولید می کنند ، قرار است درحدود 200 چرخبال مطابق به این موافقت نامه در هندوستان مشترکآ تولید گردد. این چرخ بال ها می توانند به مقاصد مختلف نظامی و ملکی استفاده گردند ،که قابلیت مانور های مختلف را دارند ، از این چرخ بال ها میتوان در مناطق بلند منزل شهری و همچنان مناطق کوهی استفاده نمود و ضرورت به میدان های بزرگ برای نشست وبرخاست شان نیست.
باید گفت تطبیقات نظامی مشترک که چندی قبل قوای نظامی روسیه و پاکستان انجام دادند ، سرو صدا های را در افغانستان براه انداخت و در سایت های اجتماعی حتی ادعا بر این نمودند که گویا پاکستان به بلاک روسیه و هندوستان به بلاک امریکا درآمده، باید به این دوستان اظهار نمود که اولآ هندوستان مطابق به قانون اساسی این کشور در طول حیات اش تا به حال به هیچ بلاک ای شامل نبوده و مناسبات تاریخی عنعنوی چه در عرصه اقتصاد و چه هم در عرصه نظامی با شوروی صابق و روسیه داشته ، این مناسبات نیک امروز بیشتر از هر زمان دیگر به رهبری نارندرا مودی و ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین قایم تر گردیده. باید گفت که نیرو های نظامی هندوستان امروز بیشتر از 70 فیصد با سلاح های روسیه مجهز است، این مناسبات با اشتراک هر دو کشور در سازمان بریکس و همچنان شمولیت هندوستان در سازمان شانهای به مراتب قوی تر کردیده وتحکیم بیشتر می یابد ، هر دو کشور در مسایل مبرم بین المللی ،ازجمله در تشنجات سوریه و افغانستان، دیدگاه مشابه دارند و آنچه مخصوصآ در سیاست شان به افغانستان تعلق می گیرد ، هر دو کشور از حکومت وحدت ملی حمایت بی شائبه خود را اعلان نموده و در نظر است در آینده تدابیر مشترک را در محو تروریزم و طالبانیزم در افغانستان انجام دهند، چون منافع هر دو کشور در تآمین برنامه های بزرگ منطقوی با هم گره خورده و افغانستان جز اساسی در تامین این برنامه ها می باشد، روسیه در تلاش است تا با تآمین مناسبات نیک با پاکستان هر چه زود تر این کشور را از پرتگاه تروریزم نجات دهد و به مسیر همکاری های مثمر منطقوی سوق دهد. تلاش روسیه در شمولیت همزمان هندوستان و پاکستان در سازمان همکاری شانهای خود نمایندگی از حسن نیت روسیه در امر تآمین مناسبات نیک بین کشور های منطقه است. روسیه همچنان در تلاش است تا زمینه شمولیت افغانستان را نیز در سازمان های بزرگ منطقوی هموار سازد.
زمان سیاست های یک قطبی امریکا در حل مناذعات منطقوی پایان یافت وکشور ما افغانستان نیاز مبرم در حل پرابلم های سیاسی و اقتصادی خود به کشور های منطقه منجمله روسیه ،هند ، چین و سایر همسایگانش دارد، به امید تاثیرات مثبت مناسبات روسیه و هندوستان در قضایای افغانستان.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала