نه و نیم میلیون کودک واکسین می‌شوند

© Sputnik / Sergey Malgavkoنه و نیم میلیون کودک واکسین می‌شوند
نه و نیم میلیون کودک واکسین می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت صحت عامه افغانستان، با راه‌اندازی کمپاین معافیت‌دهی در برابر بیماری پولیو، می‌گوید که قرار است در جریان این کمپاین به نه و نیم میلیون کودک واکسین پولیو و تابلیت‌های ضد کرم‌های امعا داده شود.

این کمپاین چهار روزه توسط وزارت صحت به همکاری اداره یونسیف و سازمان صحی جهان در سراسر افغانستان تطبیق می‌شود.

وزارت صحت عامه پولیو یا فلج کودکان را یک بیماری غیرقابل تداوی توصیف کرده اما می‌گوید که می‌توان از طریق تطبیق واکسین از گسترش آن وقایه و جلوگیری کرد. این وزارت در اعلامیه‌ای می‌گوید: «برای هر کودک زیر سن 5 سال در افغانستان باید در جریان هر دروه معافیت واکسین تطبیق گردد تا اطمینان حاصل گردد که آنها در برابر بیماری مذکور معافیت کسب نموده‌اند و مصوون می‌باشند. واکسین پولیو برای تمام کودکان از جمله نوزادان، کودکان بیمار و و کودکانی که در حال استراحت می‌باشند مصوون بوده و دارای هیچ‌گونه عوارض جانبی نمی‌باشد.» 
وزارت صحت عامه می‌افزاید که در جریان این کمپاین چهار روزه به کودکانی بین سن دو الی پنج سال تابلیت‌های ضد کرم‌های معایی نیز داده می‌شود. به گفته این وزارت، تطبیق  تابلیت‌‌های ضد کرم‌های معایی سبب خواهند شد تا از شیوع انتانات پرازیتی (کرم‌ها) که از عمده‌ترین عوامل بیماری‌ها از جمله کم‌خونی، سو تغذی و اختلال در انکشاف دماغی و فزیکی نزد کودکان به شمار می‌روند، وقایه و جلوگیری شود. این وزارت تاکید کرده که استفاده از این تابلیت‌ها به‌صورت کل صحت و انکشاف کودکان را بهبود بخشد.
در همین‌حال، داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، در مراسم آغاز این کمپاین گفت که افغانستان برای جلوگیری از گسترش بیماری پولیو دست‌آوردهای خوبی داشته است. آقای فیروز می‌گوید: «افغانستان در مسیر درست توقف انتشار پولیو قرار داشته و تمرکز ما در حال حاضر روی شناسایی و واکسین هر کودکی می‌باشد که بنابر دلایل مختلف، از روند تطبیق واکسین باز مانده باشد. در حال حاضر اکثریت قسمت‌های افغانستان عاری از پولیو می‌باشد.»

با این‌حال، وزارت صحت عامه می‌گوید که طی سال جاری هشت واقعه بیماری پولیو در ولایت‌های کنر، کندهار، هلمند و پکتیکا ثبت شده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала