یک عضو مجلس: اطلاعات حکومت فریب‌کارانه است

© Flickr / New Zealand Defence Forceافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نسبت به گسترش ناامنی‌ها در این کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گویند اطلاعاتی که از مقام‌های مسوول حکومتی در باره بهبود وضعیت امنیتی ولایاتی از جمله فراه در غرب این کشور ارایه می‌شود، «فریب‌کارانه» است.

محمدسرور عثمانی فراهی نماینده ولایت فراه در مجلس نمایندگان، در جلسه عمومی روزشنبه این مجلس گفت باآنکه برخی از مقام‌های محلی حکومتی از بهبود وضعیت امنیتی در این ولایت خبر داده، اما آنهم طالبان بخش‌هایی از ولایت فراه را تحت کنترول خود دارند. آقای فراهی می‌گوید: «مردم فراه در حالت اضطراب و تشویش زندگی می‌کنند. اطلاعاتی که حکومت می‌دهد، دروغ است، غلط می‌گوید، فریب می‌دهد. حکومت‌ دروغگو و فریب‌کار است و از بالا تا به پایین یک حرف‌شان راست نیست و به مردم خیانت می‌کند و واقعیت‌های عینی جامعه را نمی‌گوید.»

عثمانی فراهی افزود که طالبان در ولایت فراه شکست نخورده بلکه دوباره تجدید نیرو کرده است. به گفته آقای فراهی، در حال حاضر نیز چند قریه تحت کنترول جنگجویان طالبان قرار دراند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته مقام‌های محلی ولایت فراه از بهبود وضعیت امنیتی و فرار جنگجویان طالبان از این شهر خبر دادند. ولایت فراه از چند روز به این سو در وضعیت امنیتی نگران‌کننده‌ی قرار داشت اما آن طوری که مقام‌های محلی می‌گویند این نگرانی‌ها برطرف شده است.

همچنین حمیرا ایوبی دیگر نماینده ولایت فراه در مجلس می‌گوید که جنگ در این ولایت وارد دهمین روز شده اما تاکنون مقام‌های ارشد امنیتی در این زمینه توجهی نکرده‌اند. خانم ایوبی می‌افزاید که سه بار نیروهای کمکی به ویژه نیروهای خاص امنیتی به آن ولایت اعزام شده اما عملیات‌هایی که منجر به نابودی طالبان شود صورت نگرفته است. به گفته او، طی ده روز، تنها دو روز در فراه علیه طالبان جنگ شده است و در جریان این جنگ‌ها برخی‌ از قریه‌ها و مناطقی که از تحت کنترول طالبان خارج شده، شب‌ها دو باره تحت تسلط این گروه قرار گرفته است.

طالبان در عقب دروازه‌های کندز

همچنین فاطمه عزیز نماینده ولایت کندز نیز به وضعیت امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گوید هرچند طالبان از داخل شهر بیرون شده‌‌اند، اما در دروازه‌های این شهر حضور دارند و هر زمانی که خواسته باشند می‌توانند وارد شهر شوند. وی افزود که جنگ‌های اخیر در ولایت کندز به باشندگان این ولایت ضربات سنگین اقتصادی وارد کرده است. خانم عزیز از مقام‌های ارشد حکومتی به ویژه رییس جمهور خواست تا مسوولانی را که در اجرای وظایف شان غفلت کرده‌اند مورد بازپرس قرار دهند.

شکیبا هاشمی دیگر عضو مجلس نمایندگان نیز از گسترش ناامنی‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده اما مدعی شد که این ناامنی‌‌ها توسط «حلقات خاص» صورت می‌گیرد. خانم هاشمی از چهره‌هایی که به گفته او در این حلقات قرار دارند، به عنوان افرادی در ظاهر دوست و در باطن دشمن یاد کرده می‌گوید که رییس جمهور این چهره‌ها را می‌شناسد.

در همین‌حال، میرداد نجرابی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان، با ارایه گزارشی از وضعیت امنیتی افغانستان، می‌گوید که دلیل اصلی گسترش ناامنی‌ها انتصاب‌ها و برخوردها سلیقه‌یی است. آقای نجرابی افزود که در نتیجه این انتصاب‌ها و برخوردها برخی از ولسوالی‌ها از کنترول دولت خارج شده است. این عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان با اشاره به ناامنی‌های گسترده در برخی از ولایات، افزود که میزان تلفات نیروهای امنیتی در جنگ‌های اخیر خیلی بالا رفته است. او تاکید کرد اگر ارقام دقیق از این تلفات ارایه شود، می‌تواند روی روحیه نیروهای امنیتی در دیگر مناطق کشور تاثیر بگذارد.

با این‌حال، شاه‌گل رضایی دیگر عضو مجلس می‌گوید که دولت افغانستان تاکنون استراتژی امنیتی ندارد. خانم رضایی افزود که بدلیل نبود استراتژی مشخصی امنیتی، تلاش‌های صلح نیز نتیجه‌بخش نبوده است. به گفته او، هرچند دولت با یکی از گروه‌های مسلح مخالف خود صلح کرده، اما با آنهم بستر ناامنی‌ها هموارتر شده است.

اعضای مجلس نمایندگان در جلسه امروزی خود به ناتوانایی مقام‌های امنیتی در جلوی گیری از حوادث تروریستی اخیر در کابل و ولسوالی بلخ ولایت بلخ نیز اشاره کرده و از رییس جمهور خواست تا فرمانده گارنیزیون کابل را مورد بازپرس قرار دهد. این نمایندگان می‌گویند که گارنیزیون کابل در آغاز محرم از عزداران خواسته بود تا بدلیل تهدیدهای امنیتی از اجرای مراسم عزاداری در جاده‌ها خودداری کنند. اما اعضای مجلس می‌افزایند که هرگاه گارنیزیون کابل از تهدیدهای امنیتی اطلاع داشت، باید جلوی این تهدیدها را می‌گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала