گر نظرخواهی مردمی درانتصاب والیان صورت میگرفت ، ممکن در کندزمردم این ولایت با چنین والیان سر وکاری نمی داشتند

© REUTERS / Nasir WakifAfghan National Army (ANA) soldiers stand next to an outpost where 12 soldiers were killed by their comrades in the northern city of Kunduz, Afghanistan September 27, 2016
Afghan National Army (ANA) soldiers stand next to an outpost where 12 soldiers were killed by their comrades in the northern city of Kunduz, Afghanistan September 27, 2016 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در کندز چه میگذرد

ولایت کندز از زمان ها با چالش های امنیتی مواجع بوده و با تغییر هر نظام یکی از ولایت های نا امن کشور باقی مانده.
در مدت زمان بعد از طالبان والیان زیادی به این ولایت گماشته شد ، اولین والی قندوز بعد از طالبان عبداللطیف ابراهیمی برادر رییس مجلس نمایندگان بود، که با وجود پولهای های فراوان که این ولایت در پهلوی همه ولایات دیگر افغانستان بدست آورد و نفرت مردم نسبت به طالبان در قندوز هم به اوج اش رسیده بود، اما وی کاری مثمری جز به خود و نزدیکانش انجام نداد و وضعیت در این ولایت به وخامت کشانیده شد. بعدآ به واسطه برادرش منحیث والی تخار شد و والی تخار انجنیر محمد عمر والی کندز معرفی گردید. انجنیر محمد عمر که به مدیریت سنتی در تخار عادت نموده بود، کار را در کندزنیز بدان منوال ادامه داد،با وخامت بیشتر اوضاع در کندز وی کوشش نمود که از طریق سازش و وساطت بزرگان عمل نماید ، اما تشنج در ولایت بیشتر و بیشتر شد، و بلاخره خود قربانی عمل تروریستی در مسجد اسپینزر تالقان شد. مردم این ولایت خواستار عملکرد های قاطعانه در مقابله با طالبان بودند، همین بود که محمد انورجگدلک ،شاروال سابق شهر کابل از فرماندهان جمعیت اسلامی، جای وی را گرفت، وی در تبانی با عبدالرحمان سیدخیل فرمانده پلیس به موفقیت های نسبی در راندن طالبان از این ولایت شد. جگدلک همواره خواهان توجه بیشتر مقامات کشور به امنیت در این ولایت بود، اما بعد از سه سال وظیفه جایش را به غلام‌سخی بغلانی از حزب اسلامی که پیش از آن معاون والی سمنگان بود و رابطه شخصی با مارشال فهیم داشت، خالی نمود. وی که هیچ نوع توانایی وآمادگی به این پست را نداشت، اما مبارزه با فساد اداری را شعار خود قرار داده ، همه صلاحیت ها را به خود محدود ساخت، اما مثلی که در سمنگان در کار هایش ناکام بود در کندز هم کانام بدر آمد و جایشرا به عمر صافی گذاشت ، عملکرد های عمر صافی زیر عنوان مبارزه با تفنگداران غیر مسوول نتایج اشک باری را از خود گذاشت و باعث سقوط کندز شد. اولین بار طالبان این شهر بعد از سرنگونی شان تسخیر نمودند.
بلاخره مدتی زیادی این ولایت والی برحال نداشت. اشرف غنی با امتحان از کاندیدان ، برنامه کاری شش کاندید این ولایت را از زبان شان شنید و معتقد شد که اسدالله عمرخیل میتواند این ولایت کلیدی شمال کشور را از بحران امنیتی، فساد اداری ، تفنگداران غیر مسوول و ده ها پرابلم های موجود نجات دهد.
چیزی که بیشتر از همه در سر خط وظایف اسدالله امر خیل قرار داشت ، اعتماد از دست رفته باشندگان کندز بود ،چون والیان پیش از وی کاملآ امید مردم را ازبین برده بودند.
اینکه برای تامین امنیت و رفاه عامه چه تدابیری را باید دولتمندان داشته باشند، تا این ولایت را از چالش های موجود نجات دهند، در مورد از محترم تورن جنرال ، پوهاند عطیق الله امرخیل اگاه در مسایل نظامی دعوت نمودم تا دیدگاه خود را بیان دارند. کلیک کنید و بشنوید:

واقعا اگر نظرخواهی مردمی درانتصاب والیان صورت میگرفت ، ممکن در کندزمردم این ولایت با چنین والیان سر وکاری نمی داشتند. امید که روزی رهبران کشور ما قادر به شنیدن نظریات و حرف های مردم گردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала