زمان «تحمل استراتژیک» در مناسبات روسیه با امریکا پایان یافت

© Sputnik / Iliya Pitalevجان کری: واشنگتن معتقد است که روسیه منافع خویش را به بشار اسد پیوند زده است
جان کری: واشنگتن معتقد است که روسیه منافع خویش را به بشار اسد پیوند زده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا دیګر هیولای یکه تاز قدرت جهانی نیست

تشنجات در مناسبات بین روسیه و امریکا
در این هفته وزیر خارجه روسیه سرګی لاوروف تغییرات بنیادی سیاست امریکارا در قبال روسیه مشخص نموده ګفت: «امروز روحیه تشنج آمیز ضد روسیه اساس سیاست امریکا را تشکیل می دهد». لاوروف بیان نمود که غرب در این اواخر عملاً روسیه را مورد تهدید قرار داده ٬ تجهیزات نظامی خود را به سرحدات روسیه نزدیک نموده ٬تسلیحات ثقیل خود را در اروپای شرقی جا بجا نموده ٬ طیارات قوای هوای و دافع هوای خود را در اطراف روسیه مستحکم نموده و تحریمات یکی از سیاست های دیګری خشم آلود غرب علیه روسیه می باشد. نزدیک شدن ناتو و ساختار تجهیزات نظامی اش به سرحدات روسیه٬ و مستقر ساختن مهمات ثقیل نظامی امریکا و طیارات اتلانتیک شمالی٬ چتری های ضد راکتی با تمامی ابعاداش در سرحدات روسیه٬ به ګفته لاوروف٬ از اقدامات دشمنانه شان در مقابل روسیه است. وزیر خارجه روسیه ګفت که واشنګتن درمناسبات اش با روسیه طفلانه عمل می کند٬ و واریانت های که در آن تنها منافع امریکا در مناسبات بین دو کشور مد نظر باشد ٬ دیګر برای روسیه غیر قابل قبول است. غرب با از بین رفتن پیمان واسا توانست متحدین شوروی را به خود جزب نماید ٬به سرحدات روسیه پیشروی نماید و امروز به بهانه های زیادی از قبیل ګویا روسیه طیاره مسافر بری را هدف قرار داده ٬ روسیه به اوکراین حمله نموده ٬ کریمه را اشغال نموده و باامثال چنین بهانه ها خواسته روسیه را به حاشیه بکشاند. اما مردم جهان غرب از چنین سیاست ها ی دولت ها ی شان کاملآ خسته شده اند ٬ و مردم کشور های شان هیچ نوع ترس را از جانب روسیه احساس ننموده اند٬ ترسی که هر روز از طریق رسانه ها در وجود شان پیچکاری می شود. تمامی بهانه های غرب بی اساس ماند. 

قدم های تعرض آمیز امریکا منجر به تهدید به منافع ملی و خطر به امنیت روسیه می ګردد. امریکا نه تنهاعملاً تاخت و تاز به روسیه می کند٬ بلکه در حرف نیز. سرګی لاوروف در اعلامیه خود توهین های لیدران جهان غرب رانسبت به رییس جمهور روسیه مورد انتقاد شدید قرار داده ګفت که اګر غرب در عملکرد ها خود کاملآ ناکام برآمده٬ حال ایشان بین هم مسابقه می کنند که کدام یک زشت تر به آدرس رییس جمهورروسیه توهین میکند و کدام یک قدمی فراتر می ګذارد. در حالی که من به یاد ندارم که کدام وقتی رییس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین٬ به کدام شکلی اهانت آمیز ٬ به آدرس همتا های خود حرفی را به زبان آورده باشد. در مجموع رهبران غرب نسبت به روسیه روحیه منفی نشان می دهند٬ که عواقب اش بسیار وخیم است.
در مورد سوریه لاوروف ګفت که امریکا و غرب کوشش می کنند که همه ملامتی ها را به پای روسیه ختم نمایند. تاجای معلوم برای اروپایی ها٬ روسیه در سوریه سیاست فوق العاده محافظه کارانه را تعقیب می نماید و در صدد است تا رژیم برحق سوریه را ازشر تروریزم بر همان داشته باشد. ‍ تا جای که به مهاجرین سوریه ارتباط می ګیرد ٬ در قدم اول این پروسه به مراتب قبل از حضور نظامی روسیه در سوریه آغاز شد و حلت اش بسیار واضع است که تروریزم را حلقات غرب حمایه میکندو مردم این سرزمین را مجبور به فرار نمود.
به ګفته لاوروف در غرب تصور می رفت که بعد از همپاشی اتحاد شوروی ٬ روسیه خود بخود به پرتګاه نابودی کشانده خواهد شد ٬ که خوشبختانه چنین نشد ٬ روسیه با عملکردش در سوریه نقاب را از رویش برداشت. حال امریکا بازی خود را با تروریستان ومیانه روان مورد حمایت شان باید به تنهایی پیش ببرد و روسیه اعلان نمود: باید همه بدانند ٬هر نیروی ایکه با سلاح در مقابل سوریه قرار می ګیرد ٬ ترویست است.
آتش بس درسوریه را بار ها امریکایان ٬ نه به خاطر پایین آوردن تلفات اعلان نمودند ٬ بلکه به خاطریکه تروریستان بتوانند از موقع استفاده نموده٬ انسجام یابند و تسلیحات لازم را بدست آورند. چنان چه لاوروف از مخابرات زیادی بین تروریستان در هنګام آتش بس یاد آوری نمود٬ که همه نشاندهنده خوشنودی های شان در ین مواقع بود. اګر چه ائتلاف غرب حملات نمایشی هوای را بالای شان انجام داده٬ اما جبهه النصر اصلاً تا به حال یک بار هم مورد حملات هوای متحدین غربی قرار نګرفته.
لاوروف اظهار نمود افشائات ای بدست آمده که امریکا میدان های هوایی سوریه را هدف قرار می دهد٬ چنین عملکرد های امریکا را لاوروف بسیار بازی خطر ناک دانست ٬ با درنظر داشت آنکه ٬به اساس دعوت رسمی دولت سوریه ٬نظامیان روسیه در دو پایګاه سوریه با سیستم دافع هوا مستقر هستند. وی ګفت دیر زمانیست که روسیه با عملکرد های امریکا « حوصله استرتیژیکی» نموده.
به ګفته لاوروف٬ مناسبات بین روسیه و امریکا به نقطه عطف خود رسیده٬ زمان « تحمل استراتیژیک» در مناسبات با امریکا پایان یافت.
واقعآ زمان زیادی روسیه حالت دفاعی را درمقابله با امریکا اختیار نموده بود و حال موقع اش رسیده تا به تغرضات امریکا جواب متقابل داده شود. امریکایان خوب می دانند که روسیه اعلامیه های میان تهی نمی دهد.
دیګر اینکه روسیه اعلان نمود: امریکا دیګر هیولای یکه تاز قدرت جهانی نیست و بعید به نظر نمی رسد که امریکا از«ابر قدرت جهانی» به «ابر قدرت منطقوی» مبدل ګردد. اګر امریکا حاظر نیست تا همکاری نماید ٬ باید وی را وادار به این امر نمود. در این جا همان سوال مطرح است که ګناه روسیه در این جا چیست؟ جواب این سوال به همګان واضع است ٬ خاموشی روسیه در مقابل عملکرد های امریکا و آشتی به تاخت وتاز غرب تا دیر زمانی یګانه ګناه روسیه بود. همه مناسبات آینده روسیه و امریکا ٬که بدون شک در سیاست جهانی رول عظیم دارد ٬ بعد از انتخابات در امریکا روشن تر خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала