وعده کشورهای شرکت کننده کنفرانس بروکسل به افغانستان 15 میلیارد دالر در 4 سال

© Photo / ارگغنی: همگرایی منطقوی آسیا بر ضد کسی نبوده است
غنی: همگرایی منطقوی آسیا بر ضد کسی نبوده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نشست بروکسل که نمایندگان 70 کشور جهان و 20 سازمان و نهاد بین المللی شرکت داشتند؛ کشورهای شرکت کننده گفته اند که طی چهار سال آینده 15 میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان کمک می کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهور، در نشست بروکسل که نمایندگان 70 کشور جهان و 20 سازمان و نهاد بین المللی شرکت داشتند؛ کشورهای شرکت کننده گفته اند که طی چهار سال آینده 15 میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان کمک می کنند.
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت ملی در پایان این نشست از تعهد جامعه جهانی در قبال افغانستان استقبال کرد.
آقای عبدالله گفت تعهداتی که طی چند ساعت گذشته حاصل شده، بسیار موثر و دلگرم‌کننده است. این تعهدات پیام شفاف امید و پشتیبانی را به مردم افغانستان آن هم در زمانی می‌دهد که کشور با تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی، چالش‌های سیاسی و منطقه‌ای رو‌به‌رو است.
نه‌ون میمیکا، همکاری‌های بین‌المللی و توسعه اتحادیه اروپا گفته است "اکنون زمان آن نیست تا از اهداف‌مان برای سرمایه‌گذاری روی مردم افغانستان کم کنیم."
هیئت افغانستان در این نشست چند سند مهم درپیوند با استراتژی ملی خودکفایی، توسعه ملی زیربناها، توانمند سازی زنان افغانستان، توسعه شهری و میثاق شهروندی و سند پاسخ دهی متقابل افغانستان و جهان را ارائه کردند.
بر اساس گزارش ها آلمان قرار است در چهارسال آینده 1.7 میلیارد دالر به افغانستان کمک کند. این کشور کمک‌های خود را به مبارزه با فساد و برگرداندن مهاجران مشروط کرده است.
بریتانیا هم در هفته گذشته کمک یک میلیارد دالری خود را به افغانستان اعلام کرده بود.
در روزهای گذشته هند هم اعلام کرد که در چهار سال آینده 1 میلیارد دالر به افغانستان کمک خواهد کرد. 
پاکستان به ارائه 500 میلیون دالر کمک مالی همراه با در اختیار گذاشتن سه هزار بورسیه تحصیلی در جریان چهار سال آینده متعهد شده است.
جاپان 500 میلیون دالر کمک به پناهندگان و بیجاشدگان داخلی در کنار نزدیک به 400 میلیون دالر دیگر برای توسعه در افغانستان تعهد کرد. 
ترکیه هم وعده سپرده است که تا سال 2020 به افغانستان 600 میلیون دالر کمک کند.
عربستان سعودی 100 میلیون دالر به افغانستان کمک خواهد کرد.
همینطور ناروی سالانه 87 میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد و این کشور کمک‌های خود را مشروط به اصلاحات سیاسی و انتخاباتی کرده است.
گفتنی است که نشست بروکسل در ادامه کنفرانس توکیو (2012) است که در آن تمویل‌کنندگان خارجی افغانستان تعهد کردند سالانه 4 میلیارد دالر تا سال 2016 برای توسعه افغانستان کمک کنند.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала