فهرست کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی نهایی می شود

© Flickr / ResoluteSupportMediaانتخابات
انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تا پایان هفتۀ جاری فهرست نهایی کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی به رئیس جمهور فرستاده می‌شود.

به گزارش سلام وطندار،  یوسف رشید یکی از اعضای کمیتۀ گزینش می‌گوید که آنان تلاش دارند تا فهرست 21 نفری را برای کمیسیون‌ مستقل انتخابات تهیه و برای انتخاب هفت تن آنان به عنوان کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی به رییس جمهور بفرستند.

به گفتۀ آقای رشید، آنان 21 کمیشنر را برای کمیسیون انتخابات و 15 تن دیگر را برای کمیسیون شکایات انتخاباتی پیشنهاد می‌کنند که از این میان، ریاست جمهوری هفت تن را برای کمیسیون انتخابات و پنج تن را برای کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین می‌کند.

این عضو کمیتۀ گزینش می‌گوید، تمام کمیشنرانی را که آنان برای گزینش به کمیسیون‌های انتخاباتی به رییس جمهور پیشنهاد می‌کنند بر اساس شایسته‌گی و بدون درنظرداشت تعلقات حزبی و سیاسی است.

کار کمیتۀ گزینش پس از فرازونشیب‌های زیاد و رد دو فرمان تقنینی از سوی مجلس آغاز شده است.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات در زمان مشخص‌شده‌اش توسط کمیسیون انتخابات (24 میزان) برگزار خواهد شد یا نه می‌گوید، برگزاری انتخابات در این زمان ممکن نیست. او دربارۀ علت عدم برگزاری انتخابات در زمان تعیین‌شدۀ آن چیزی نمی‌گوید، اما تأکید می‌کند که حکومت افغانستان متعهد به برگزاری انتخابات و تطبیق تفاهم‌نامۀ سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی است.

اعضای گروه کاری مشترک جامعۀ مدنی افغانستان نیز امروز در یک نشست خبری از کمیتۀ گزینش می‌خواهند که در انتخاب اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی دقت بیشتر کرده و افرادی را انتخاب کنند که واجد شرایط باشند.

خلیل رؤوفی، عضو این گروه در این نشست می‌گوید، در انتخاب اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی باید موضوع برابری جنسیتی در نظر گرفته شود و این اعضا وابسته‌گی‌های سیاسی نداشته و ناقض حقوق بشر نباشند.

آغاز به کار کمیتۀ گزینش بخشی از توافق‌نامۀ دولت وحدت ملی و دومین قدم برای اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان پس از آغاز به کار کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی است.

بحران در انتخابات 2014 ریاست جمهوری کشور سبب شد تا محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله رهبران دولت وحدت ملی برای اصلاح نظام انتخاباتی توافق کنند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала