کمک سالانه 3.5 میلیارد دالری از چنگ افغانستان می‌رود؟

© Photo / وزارت مالیهکمک سالانه 3.5 میلیارد دالری از چنگ افغانستان می‌رود؟
کمک سالانه 3.5 میلیارد دالری از چنگ افغانستان می‌رود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی از مقام‌های ارشد دولت افغانستان نسبت به تحت تاثیر قرار گرفتن کمک‌های جامعه جهانی که قرار است تا چند روز آینده در کنفرانس بین‌المللی بروکسل به دولت این کشور تعهد شود، ابراز نگرانی کرده می‌گویند در صورتی که مشکل مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی حل نشود، این کمک‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

قرار است کنفرانس بین‌المللی بروکسل با موضوع کمک به افغانستان، تا چند روز محدود دیگر با حضور نمایندگان ارشد نزدیک به پنجاه کشور و سازمان بین‌المللی کمک کننده به افغانستان در بلجیم برگزار شود. آن طوری که مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند، جامعه جهانی در این کنفرانس تعهد خواهد کرد تا چهار سال آینده سالانه سه و نیم میلیارد دالر برای پیش‌برد برنامه‌های اقتصادی و اقتصادی به افغانستان کمک می‌کند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه و سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، روز یکشنبه که برای ارایه توضیحاتی در باره کمک‌های جامعه جهانی در کنفرانس بروکسل و تحت تاثیر قرار گرفتن این کمک‌ها با بحران مهاجرت در یک نشست فوق‌العاده به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بودند، می‌گویند در صورتی که دولت افغانستان نتواند مشکل پناهجویان خود در کشورهای اروپایی را حل نکند، جامعه جهانی کمک‌های تعهد شده در کنفرانس بروکسل را برای مهاجرین افغان در کشورهای خود به مصرف خواهند رساند. وزیر مالیه افغانستان در این نشست هرچند گفت که کشورهای کمک کننده تاکنون برای بازگشت مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی برای ارایه کمک‌های جدید افغانستان پیش‌شرطی تعیین نکرده‌اند، اما در صورتی که دولت افغانستان در برگشتاندن مهاجرین از این کشورها کوتاهی کند، کمک‌های انکشافی و نظامی جامعه جهانی به افغانستان را متاثیر می‌سازد. وی گفت: «پولی را که قرار است این‌ها برای افغانستان تعهد بکنند که برای آن هیچ شک نیست و تعهد می‌کنند و در کنفرانس بروکسل هم رسما اعلام می‌کنند. اگر موضوع مهاجرین را ما حل نکنیم، این پول به عوض این که در افغانستان به مصرف برسد در کشورهای خودشان برای مهاجرین به مصرف می‌رسد. در حالی که ما می‌گویم این پول بیاید و ما به کمک شما مسکن، دسترسی مهاجرین ما به معارف، آب‌آشامیدنی و تمام ضروریات اساسی مطابق ستندرهای خود ما مساعد می‌‌سازیم. ما افغانستان را در یک شب برای آنها اروپا ساخته نمی‌توانیم، ولی چیزی که ما در اینجا به حیث افغان زندگی می‌کنیم با دیگر ضروریات که حق مشروع هر شهروند افغانستان است که به آن دسترسی داشته باشند، ما به کمک شما (جامعه جهانی) برای مهاجرین فراهم می‌کنیم.»

همچنین صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز، نسبت به تحت تاثیر قرار گرفتن کمک‌های جامعه جهانی با در نتیجه بوجود آمدن بحران مهاجرت هشدار می‌گوید که در صورت حل نشدن این بحران از میزان کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان کاسته خواهد شد. آقای ربانی در جلسه فوق‌العاده مجلس نمایندگان گفت: «ما به عنوان یک دولت مسوول حتا اگر اخراج اجباری صورت می‌گیرد باید آنها(مهاجرین) را مورد پذیرش قرار بدهیم و در داخل کشور زمینه‌های ادغام آنها را فراهم سازیم. در غیر این صورت چیزی را به احتمال زیاد از دست خواهیم داد که آن همکاری کشورهای اروپایی است و همچنین بی‌انگیزه شدن این کشورها به موضوع افغانستان می‌باشد. یقنینا این موضوع تبعات منفی خود را دارد.» وزیر امور خارجه افغانستان همچنین تاکید کرد: «پارلمان‌های کشورهای اروپایی تهدید می‌کنند که آنان هزینه‌های مالی مهاجرین را از کمک‌های مالی به کشور افغانستان، کسر می‌کنند. این گفته‌ها را قبل از کنفرانس بروکسل شنیده‌ایم و اگر موضوع مهاجرین حل نشود، امکان دارد کمک‌هایی که در کنفرانس بروکسل وعده خواهند شد، بسیار کاهش یابد.»

با این‌حال، صلاح‌الدین ربانی می‌افزاید که دولت افغانستان نمی‌تواند بالای کشورهای اروپایی در باره پذیرش مهاجرین افغان فشار وارد کند. به گفته او، براساس اصول و قوانین بین‌المللی هیچ کشوری نمی‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد تا شهروندان و اتباعش را بپذیرند.

در همین‌حال، سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، می‌گوید که برخی از کشورهای اروپایی اعلام کرده بدون این که با دولت افغانستان در باره چگونگی بازگشت مهاجرین وارد گفتگو شوند، این مهاجرین را اخراج خواهند کرد. آقای بلخی افزود که تعداد محدودی از کشورهای اروپایی اعلام کرده بودند که مهاجر می‌پذیرند اما برخی در برخی از کشورهای دیگر که هیچ اعلانی در این زمینه نداشتند نیز شمار زیادی از مهاجرین رفته‌اند.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان تاکید کرد که دولت این کشور در کنفرانس آتی بروکسل در باره بازگشت مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی هیچ معامله‌ی انجام نخواهد داد. به گفته او، دولت تلاش دارد تا از طریق گفتگو و امضای تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای میزبان زمینه بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان را مساعد سازد.

با بوجود آمدن بحران مهاجرت در جهان در دو سال اخیر، صدها هزار تن از شهروندان افغان نیز راه‌های پرخطر و غیرقانونی کشورهای اروپایی را در پیش گرفتند. آن طوری که مقام‌های وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان‌ می‌گویند که در حال حاضر 250 هزار تن از پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی به سر می‌برند. در مجموع بیش از هفت میلیون و دوصد هزار تن از شهروندان افغان در مهاجرت به سر می‌برند.  

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала