بی‌خوابی رییس جمهور بخاطر زمین‌های بدون سند شرعی

© Photo / ارگبی‌خوابی رییس جمهور بخاطر زمین‌های بدون سند شرعی
بی‌خوابی رییس جمهور بخاطر زمین‌های بدون سند شرعی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت افغانستان روند توزیع سند رسمی ملکیت را آغاز کرده است. این روند روزشنبه در یک مراسم رسمی توسط اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از منطقه خرابات در ناحیه اول شهر کابل آغاز شد.

اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، می‌گوید که او بخاطر این که اکثریت مردم بالای جایدادها و زمین‌هایی که اسناد رسمی دولتی ندارند زندگی می‌کنند، شب‌ها خواب آرام و بدون تشویش ندارد. اشرف‌غنی تاکید کرد جایدادها و ملکیت‌هایی که اسناد رسمی و شرعی نداشته باشند، مصوونیت هم ندارند.

رییس جمهور افغانستان در این مراسم گفت: «مال مردم افغانستان که تحت شرایط غیر رسمی، عرفی و غیره زندگی می‌کنند مصوون نیست. خود را در جای یک برادر و یک خواهرتان قرار دهید که فردای‌شان مصوون نیست که آیا امروز سر خانه خود سرمایه‌گذاری کرده می‌تواند، امروز خانه خود را از خود گفته می‌تواند، امروز خانه خود را به اولاد خود انتقال داده می‌تواند؟ این تشویش، تشویشی است که مرا شب بیدار نگه‌میدارد.» اشرف‌غنی همچنین خطاب به باشندگان منطقه خرابات شهر کابل افزود: «شما امشب آرام خواب کنید و من هم شاید امشب چند دقیقه آرام خواب کنم.»

برنامه توزیع اسناد رسمی دولتی به صاحبان املاک و جایدادهای دارای سند عرفی در حالی آغاز می‌شود که در حال حاضر نزدیک به هفتاد درصد باشندگان شهر کابل در مناطق غیرپلانی بود و باش دارند. بیشتر جایدادها در این مناطق اسناد رسمی ندارند و براساس اسناد عرفی معامله می‌شود. مقام‌های دولتی می‌گویند که برنامه توزیع اسناد شرعی در تمام مناطق افغانستان تطبیق می‌شود اما شهرها بیشتر مورد تمرکز این برنامه است.

رییس جمهور افغانستان در مراسم روز شنبه افزود که با تطبیق برنامه توزیع اسناد رسمی ملکیت، مردم نسبت به شهر و مناطق خود بیشتر احساس مالکیت خواهند کرد. به گفته آقای غنی، در حال حاضر وضعیت طوریست که افراد دارای جایداد و زمین‌های بیشتر، بیشتر احساس مصوونیت دارند اما کسانی که از جایداد کمتری برخوردارند، مصوونیت ندارند. رییس جمهور افغانستان تاکید کرد به افراد و خانواده‌هایی که جایداد کمتری دارند باید مصوونیت بیشتری داده شود.

اشرف‌غنی گفت کسانی که طی پانزده سال گذشته تلاش کرده تا صاحب یک سرپناه شوند، امروز با جنجال‌هایی زیادی بخاطر سرپناه شان مواجه هستند. به گفته آقای غنی، این سرپناه‌ها که با اسناد عرفی معامله شده‌اند، بالای هرکدام شان پنج تا ده نفر دعوا راه‌انداخته‌اند. رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که برخی‌ها تلاش می‌کنند تا ملکیت‌ها و سرپناه‌هایی که تعدادی با ریختن عرق خود بدست آورده‌اند، آن را غضب کنند.

رییس جمهور افغانستان گفت که توزیع اسناد رسمی ملکیت در دیگر کشورها سال‌های زیادی را در برگرفته اما دولت افغانستان تلاش دارد این برنامه را طی چند سال محدود اجرا کنند. او به زمان مشخصی برای اجرای این برنامه اشاره نکرد.

اشرف‌غنی از مردم افغانستان خواست تا در روند ثبت و توزیع اسناد رسمی ملکیت با دولت همکاری کنند. به گفته آقای غنی، با پایان یافتن این برنامه، چهره‌ شهرها به ویژه کابل تغییر خواهد کرد.

در همین‌حال، جواد پیکار رییس عمومی اداره اراضی افغانستان، می‌گوید که در حال حاضر هفتاد درصد ملکیت‌ها در شهرها و هشتاد درصد هم در روستاها اسناد ملکیت رسمی ندارند. آقای پیکار گفت هرچند مردم جایداد و ملکیت دارند، اما باید اجازه استفاده‌ی آن را از دولت بگیرند. وی تاکید کرد که برنامه توزیع اسناد ملکیت‌ها از شهرها به روستاها گسترش می‌یابد.

همچنین انجنیر عبدالحبیب رحیمی یک تن از مسوولانی که مسوولیت پیش‌برد برنامه توزیع اسناد ملکیت را به عهده دارد، می‌گوید که قرار است این برنامه طی شش مرحله اجرا شود. او گفت که ابتدا جایدادهای غیر رسمی به صورت الکترونیک ثبت و سپس به صاحبان آن سند دولتی داده می‌شود. او تاکید کرد که با تطبیق این برنامه گذرها نیز معیاری خواهند شد.

آغاز برنامه توزیع اسناد رسمی ملکیت، با استقبال مردم همراه شده است. سلطان هماهنگ رییس نمایندگان ناحیه اول شهر کابل، می‌گوید که تطبیق این برنامه مردم خود را بیشتر به دولت نزدیک احساس خواهند کرد. به گفته او، داشتن اسناد رسمی ملکیت به جایدادهای مردم مصوونیت می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала