داعش به آسیای مرکزی علاقمند است نه به افغانستان

© REUTERS / al-Hayat Media Center of IS via Reuters داعش به آسیای مرکزی علاقمند است نه به افغانستان
داعش به آسیای مرکزی علاقمند است نه به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون وزیر امور خارجه روسیه الیگ سیروملتوف در مصاحبه با ریا نووستی گفت: "گروه تروریستی "دولت اسلامی" علاقه مند افغانستان نیست، آنها در تلاش هستند تا نفوذ خود را به آسیای مرکزی گسترش بدهند".

وی گفت: "بله، داعش تلاش دارد به افغانستان نفوذ کنند، اما افغانستان خصوصیات خود را دارد".
سیروملتوف اضافه کرده میگوید: "داعشی ها به افغانستان می آیند ومی گویند که آنها در واقع افغانستان برایشان جالب نیست. آنها به آن طرف رودخانه در آسیای مرکزی علاقمندی دارند. چرا؟ از آنجا که، بر اساس برخی برآوردها، تا 50-60٪ جنگجویان داعش شهروندان آسیای مرکزی و قفقاز شمالی هستند، و بر همین اساس، آنها می خواهند به جلو حرکت کند. اما اکنون آنها به اندازه کافی برای رسیدن به این هدف، توانایی لازم ندارند.
به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، در حال حاضر افغانستان بحث برانگیز است، هم جنبش طالبان و هم داعش در آنجا مستقر شده اند و آنها هر دو گروه تروریستی هستند. اما طالبان از آنجاه هستند و داعشی ها از جاه های دیگر می آیند، و آنها نیز نیاز به جایی برای به دست آوردن منابع مالی هستند. پس به همین منظور مبارزه برای کنترول کانال های قاچاق مواد مخدر، که در حال حاضر تحت کنترل طالبان است، آنها میخواهند بر این جریان کنترول خد را داشته باشند. و زیاتر از همین خاطر است که میان آنها درگیری رخ میدهد، اگر چه در برخی از مناطق همزیستی مسالمت آمیز جزئی بین این دو گروه وجود دارد.
او همچنین اشاره کرد که قبل از «دولت اسلامی (داعش)» در صفوف خود طالبان را استخدام میکردند، اما بعداً جریان دریافت پول، آهسته، آهسته کم شد و داعش جذابیت خود را نزد طالبان از دست دادند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала