آمادگی حکومت و جنبش روشنایی برای مذاکره

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: حکومت افغانستان و جنبش روشنایی در آستانه راه‌اندازی تظاهرات گسترده هواداران این جنبش، برای حل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند.

دو طرف پس از آن برای حل اختلافات اعلام آمادگی کرده‌اند که اخیرا کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و شماری از فعالان نهادهای جامعه مدنی از آنان خواستند تا برای حل اختلافات شان وارد گفتگو شوند. کمیسیون مستقل حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی از هیات معاونت سازمان ملل متحد، یوناما، خواست تا برای انجام این مذاکرات میانجی‌گری کند.

در همین‌حال، دفتر ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت برای گفتگو با جنبش روشنایی در مورد خواست‌های این جنبش آماده مذاکره است. در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر شده آمده است: «حکومت وحدت ملی از آغاز اعتراض‌های مدنی در مورد برق باميان، ضمن احترام به فعالیت‌های مدنی همواره آماده بحث و گفتگو روی مطالبات مطرح شده از سوی مردم بوده است. در چند دوره تظاهرات گذشته، حکومت وحدت ملی در سطوح مختلف هیات‌هایی را به آدرس معترضان فرستاده و یکبار دیگر آمادگی خود را برای گفتگو روی مسایل مطرح شده از سوی آنان اعلام کرده است.»

دفتر ریاست جمهوری همچنین می‌افزاید: «حکومت وحدت ملی از پیشنهاد کمیسیون مستقل حقوق بشر، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد و شماری از نهادهای مدنی مبنی بر گفتگو میان جنبش روشنایی و حکومت استقبال نموده و برای هر نوع بحث و گفتگو یکبار دیگر آمادگی خود را اعلام می‌کند. حکومت ضمن احترام به حق شهروندی تمام شهروندان کشور برای طرح مطالبات شان از راه فعالیت‌های مدنی و اعتراض‌های قانونی، با در نظر داشت شرایط امنیتی کشور بحث و گفتگو برای رسیدن به یک توافق مشترک را مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه می‌داند.»

در همین‌حال، دفتر یوناما، برای اولین‌بار بعد از ظهر روز گذشته نشستی را با حضور نمایندگان جنبش روشنایی به منظور حل اختلافات شان با حکومت میزبانی کرده است.

احمد بهزاد از رهبران جنبش روشنایی، بدنبال این نشست در یوناما، می‌گوید که سازمان ملل برای میانجی‌گری اعلام آمادگی کرده و از جنبش روشنایی خواسته تا تظاهرات روز ششم میزان را تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات به تاخیر بی‌اندازد. آقای بهزاد در باره این نشست در صفحه فیسبوک خود می‌نویسد: «جنبش روشنایی از مذاکره با جانب حکومت تحت نظارت سازمان ملل استقبال می‌کند و امیدوار است این مذاکرات بتواند به تحقق عدالت و ختم بحران بی‌انجامد. در این نشست خانم سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و شماری از نمایندگان نهادهای جامعه مدنی افغانستان نیز حضور داشتند. آنان نیز بر ضرورت گفتگو میان جنبش روشنایی و حکومت زیر نظر سازمان ملل متحد تاکید ورزیدند. در تازه ترین رویداد، حکومت افغانستان نیز در واکنش به درخواست یوناما، اعلام کرد که حاضر است بحران بوجود آمده را از طریق گفتگو با جنبش روشنایی حل و فصل نماید.»

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که هواداران جنبش روشنایی برای راه‌اندازی تظاهرات گسترده در کابل و برخی از شهرهای بزرگ جهان پیش دفاتر نمایندگی سازمان ملل متحد آمادگی می‌گیرند. هنوز مشخص نیست که این تظاهرات به تاخیر بی‌افتد.

 

هوداران جنبش روشنایی به تاریخ 23 جولای تظاهراتی در کابل راه‌اندازی کرد که این تظاهرات در نتیجه یک حمله تروریستی خونین شد. در این حمله هشتاد و پنج نفر کشته و نزدیک به چهارصد نفر دیگر زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала