سیما سمر به حکمتیار: شهامت به خرج داده و از مردم معذرت‌خواهی کنید

© Photo / کسراسیما سمر به حکمتیار: شهامت به خرج داده و از مردم معذرت‌خواهی کنید
سیما سمر به حکمتیار: شهامت به خرج داده و از مردم معذرت‌خواهی کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواسته تا شهامت به خرج داده و از قربانیان خشونت‌های حزب‌اش معذرت‌خواهی کند.

خانم سمر که امروز گزارشی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارایه می‌کرد، گفت که او از تلاش‌های صلح و ختم جنگ در کشور استقبال می‌کند، اما معذرت‌خواهی عاملان خشونت‌ها از قربانیان می‌تواند زمینه تامین صلح پایدار را مساعد سازد. سیما سمر می‌گوید: «توقع من به عنوان یک شهروند افغانستان از آقای حکمتیار این است که شهامت به خرج بدهد و بیاید شخصا از مردم افغانستان به ویژه قربانیانی که توسط حزب او قربانی شده‌اند، معذرت‌ بخواهد تا زمینه یک روند سیاسی بهتر در کشور باز شود. البته معذرت‌خواهی و اذعان به درد و رنج مردم یکی از اقدامات ابتدایی بسیار شجاعانه در قبال در آمدن صلح در کشور است.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنین تاکید کرد که هیچ فرد و نهادی حق ندارد تا عاملان نقض حقوق بشر و مرتکبان جرایم جنگی و بشری را ببخشد. سیما سمر گفت: «ما طرفدار حل منازعه از طریق مذاکره هستیم، اما طرفدار زیر پا کردن عدالت و حق مردم در این راستا نیستیم. یعنی هیچ کسی نمی‌تواند حق‌العبد را ببخشد و هیچ کس هم نمی‌تواند که جرایم جنگی و ضد بشری را که جز جرایم بین‌‌المللی است را بخشش بکند. این جرایم مربوط به زمان و مکان مشخص نیست.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала