در افغانستان بجای افغانها نیپالی ها به کار گماشته میشوند

© AFP 2023 / Wakil Kohsarدرافغانستان بجای افغانها نیپالی ها به کار گماشته میشوند
درافغانستان بجای افغانها نیپالی ها به کار گماشته میشوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت نپال اعلام کرده است که با وجود منع سفر کارگران نپالی به افغانستان، سفر غیرقانونی شهروندان این کشور به افغانستان روبه افزایش نهاده است.

به نقل ازخبرگزاری فارس، براساس گزارش تازه دولت نپال، درحال حاضر صدها نپالی در افغانستان بسر می برند که به عنوان نگهبان با نظامیان آمریکایی، نمایندگی سیاسی خارجی، شرکت‌های امنیتی و نهادهای بین المللی از جمله دفاتر سازمان ملل متحد کار می‌کنند.

روزنامه نپالی هیمالیا در گزارشی به نقل از مقام‌های دولت این کشور نوشت: بعد از حمله (31 جوزا 1395) طالبان در کابل که به مرگ 12 نگهبان نپالی سفارت کانادا انجامید، حکومت این کشور سفر شهروندان خود را برای کار به افغانستان ممنوع کرد.

گفته شده است که با وجود این ممنوعیت، شمار زیادی از شهروندان نپال بدون دریافت اجازه حکومت این کشور، به طور غیر قانونی از طریق هند و پاکستان به افغانستان سفر می کنند.

آمار ارایه شده از سوی دولت نپال نشان می دهد که در حال حاضر حدود 3 هزار و 323 نپالی برای کار به افغانستان رفته‌اند که از این تعداد یک هزار تن برای نظامیان آمریکایی کار می‌کنند.

گفته شده است که از سال 1382 و با آغاز حضور نیروهای بین المللی و نهادهای مختلف جهانی در افغانستان، حدود 50 هزار نپالی به افغانستان رفته‌اند و در این کشور کار کرده اند.

تاکنون مقام‌های مسئول به ویژه در وزارت کار و امور اجتماعی در این زمینه واکنشی نشان نداده‌اند اما قبل از این گفته بودند که یک تعداد شهروند خارجی فاقد جواز کار را از کشور اخراج کرده‌اند.

پژواک نوشت: افزایش حضور غیر قانونی شهروندان نپالی جویای کار در افغانستان، در حالی اعلام می شود که در پایه اظهارات مقام‌های دولتی، شمار بیکاران در افغانستان در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

مقام های وزارت کار و امور اجتماعی می گویند که از حدود 10 میلیون شهروند واجد کار در افغانستان، حدود چهار میلیون تن آنها فاقد کار دایمی هستند و از این جمله حدود 800 هزار تن به صورت مطلق بیکار هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала