عدم پای‌بندی پاکستان به تعهداتش عامل شکست تلاش‌های گروه هماهنگی چهارجانبه صلح

© Photo / دفتر دانشعدم پای‌بندی پاکستان به تعهداتش عامل شکست تلاش‌های گروه هماهنگی چهارجانبه صلح
عدم پای‌بندی پاکستان به تعهداتش عامل شکست تلاش‌های گروه هماهنگی چهارجانبه صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید که گروه هماهنگی چهارجانبه صلح برای فراهم‌سازی زمینه گفتگو میان دولت افغانستان و گروه طالبان تلاش‌های زیادی انجام داد، اما عدم پای‌بندی دولت پاکستان به اجرای تعهداتش باعث شکست تلاش‌های این گروه شد.

آقای دانش که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به امریکا رفته است، در حاشیه این نشست در دیداری با جولی بی‌شاپ وزیر امور خارجه استرالیا گفت که پاکستان تعهد کرده بود تا گروه طالبان را برای انجام مذاکرات صلح با دولت افغانستان وادار می‌سازد، اما به این تعهد خود عمل نکرد.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از کشورهای حامی این کشور خواسته تا بالای دولت پاکستان به منظور اجرای تعهداتش فشار وارد کند.

گروه هماهنگی چهارجانبه صلح که مشتکیل از کشورهای افغانستان،‌ پاکستان، ایالات متحده امریکا و چین است، نزدیک به دو سال پیش به منظور فراهم کردن زمینه مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان شکل گرفت.

اعضای این گروه قبل از آغاز تلاش‌های شان رسما توافق کرده بودند که هرگاه گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان از انجام مذاکرات صلح خودداری کنند، تحت فشارهای نظامی قرار بگیرند. دولت افغانستان می‌گوید که بدنبال رد درخواست مذاکرات صلح توسط طالبان، اسلام‌آباد علیه پناهگاه‌های این گروه در کشورش هیچ اقدامی نکرده است.

اعضای گروه چهارجانبه صلح چند بار نشست‌هایی در کابل و اسلام‌آباد داشتند و یک بار نیز موفق شدند تا زمینه گفتگوی مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان را در پاکستان مساعد سازند. این گروه امیدوار بود که تلاش‌هایش نتیجه می‌دهد اما اعلام مرگ ملاعمر رهبر پیشین گروه طالبان و بدست گرفتن رهبری طالبان توسط ملا اخترمحمد منصور، این تلاش‌ها متوقف شد. ملا اخترمحمد منصور که چند ماه پس از بدست گرفتن رهبری طالبان در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در پاکستان به قتل رسید، به ادامه‌ی جنگ با دولت افغانستان تاکید کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала