افغانستان کمپاین دسترسی به معلومات راه اندازی می کند

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، در دیداری با اعضای فدراسیون خبرنگاران، کمیسیون نظارت برتطبیق قانون دسترسی به اطلاعات و شماری از مدیران رسانه ها گفته است که دولت به زودی کمپاین دسترسی به معلومات را راه اندازی می کند.

اشرف غنی مشکل اساسی در راستای دستری به معلومات را ناشی از فرهنگ و میراث به جامانده از حکومت گذشته توصیف کرده گفت: "مهم ترین کار ما انتقال دولت داری است که در صدر آن ارایه معلومات قرار دارد. معلومات سرمایه است که از آن بحیث وسیله قدرت استفاده می گردد، نه وسیله خدمت."

رییس جمهور غنی تاکید کرد که در بسیاری از ادارات دولتی تا هنوز یک دیتابیس معلوماتی وجود ندارد و باید فرهنگ حکومتداری اصلاح و عوض شود. وی افزود: "در فقدان معلومات، مبارزه با فساد کار دشوار است."

رییس جمهور غنی همچنین گفت که به زودی کمپاین سرتاسری برای ارایه معلومات راه اندازی می شود و حکومت در حال ایجاد فرهنگی است تا دولت را پاسخگو بسازد. وی افزود که به تمام ادارات حکم مشخص داده می شود تا معلومات را با رسانه ها شریک سازند.

اشرف غنی با اشاره به مشکل خبرنگاران در ولایات کشور گفت که نهادهای خبرنگاری طرح مشخص خویش را برای رفع مشکل خبرنگاران در ولایات، ارایه نمایند و حکومت در این راستا آماده همکاری است.

اشرف غنی از رسانه ها خواست تا آسیب پذیری نیروهای امنیتی افغانستان را درک کنند و در صحبت های نزدیک شان با افسران قوای مسلح، فرهنگ احترام متقابل را رعایت نمایند.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که دوسیه های خشونت علیه خبرنگاران را شخصاً تعقیب می کند. وی افزود: "محیط کاری برای زنان بخصوص خبرنگاران زن در رسانه ها باید یک محیط امن باشد و در صورت شکایت مطابق قانون با متخلفین برخورد جدی صورت خواهد گرفت."

همچنین احمد نادر نادری مشاور ارشد رییس جمهور در امور روابط عامه و استراتیژیک می گوید که برای حل مشکلاتنهادهای خبرنگاری در حال بحث هستند و در رابطه به مشکلات خبرنگاران زن نیز با شماری از زنان خبرنگار گفتگو شده و در دفتر مطبوعات ریاست جمهوری با معرفی نمبر تیلفون، این مشکلات در حال پیگیری است.

سپس سید اکرام از اعضای کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات می گوید که جامعه مدنی پنج سال کار کرد تا قانون دسترسی به اطلاعات توشیح گردد. وی افزود که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی این قانون توشیح شد و کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات نیز به کارش آغاز کرد.

سید اکرام گفت که این کمیسیون در اجراات خویش با مشکلات مواجه است و وزارت اطلاعات و فرهنگ در این بخش با آنها همکاری نکرده است. وی گفت که این کمیسیون باید به یک نهاد مستقل مبدل گردد.

در همین حال، صدیق الله توحیدی عضو فدراسیون خبرنگاران می گوید که طرزالعمل مصوونیت برای خبرنگاران ساخته شده، اما تا هنوز عملی نگردیده است. وی با اشاره به مشکلات خبرنگاران در مرکز و ولایات کشور گفت که تا هنوز دوسیه های قتل و خشونت علیه خبرنگاران بررسی نشده است، تنها هفت دوسیه که مربوط لوی سارنوالی می گردد، وعده بررسی داده شده اما سایر دوسیه ها به نهادهای مربوطه فرستاده شده ولی در باره آن کدام تحقیقی صورت نگرفته است.

خانم شفیقه حبیبی از دست اندرکاران نهادهای حامی خبرنگاران از مشکلات خبرنگاران زن در ولایات یاد آوری کرده می گوید که این مشکلات در حال افزایش است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала