رقم افراد دارای معلولیت در افغانستان در حال افزایش است

© Photo / وزارت صحترقم افراد دارای معلولیت در افغانستان در حال افزایش است
رقم افراد دارای معلولیت در افغانستان در حال افزایش است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: هرچند رقم مشخصی در باره تعداد افراد دارای معلولیت در افغانستان ارایه نشده اما مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که تعداد این افراد در این کشور روبه افزایش است. این مقام‌ها می‌افزایند که نزدیک به یک میلیون تن از این افراد به خدمات صحی نیاز دارند و رقم این افراد روبه افزایش است.

 داکتر نجیب‌الله صافی رییس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه،‌ با بیان این مطلب می‌گوید شمار افراد دارای معلولیت نیز در افغانستان در حال افزایش است. آقای صافی که در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی فزیوتراپی صحبت می‌کرد، گفت: «درافغانستان سروی ملی معلولیت نشان دهنده آن است که درحدود یک میلیون تن از افراد دارای معلولیت به خدمات صحی و بازتوانی اشد ضرورت دارند و به اساس مشکلات فعلی کشور این ارقام روز به روز بیشتر می‌گردد.»
رییس طب وقایوی وزارت صحت عامه افغانستان همچنین در این مراسم گفت که با توجه به رشد جمعیت،‌ کهولت سن، شرایط مزمن دیابت، بیماری‌های قلبی، جروحات در خانه و میحط کار، تصادفات در جاده‌های، نقایص ولادی، ایدز،‌ تحقیر شدن افراد دارای معلولیت در بیرون از خانه، سو تغذی کودکان، توبرکلوز، ادامه‌ی جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه و همچنین ماین‌های جاسازی شده در کنار جاده‌ها شمار افراد دارای معلولیت را افزایش داده‌اند.
همچنین ارقام سازمان صحی جهان در افغانستان نشان می‌دهد که نیم درصد کل نفوس هر کشوری نیاز شدید به خدمات فزیوتراپی و تخنیکی ارتوپیدی دارند و این خدمات شامل تداوی فزیوتراپی، نصب اعضای مصنوعی، قالب‌های کمکی ارتوپیدی، وسایل ممد قدم زدن مثل ویلچر می‌شوند.

به گفته وزارت صحت عامه، هم اکنون مراکز ارایه خدمات بازتوانایی فزیکی در نوزده ولایت و هشتاد و یک ولسوالی افغانستان فعالیت دارد. همچنین هفده مرکز ارتوپیدی در سیزده ولایت افغانستان فعال است. 

فزیوتراپی یکی از رشته‌های صحی است تمرکز آن بالای حرکات فعالیت بدنی و افزایش توانمندی انسان با استفاده از تمرینات معالجوی، وسایل میخانیکی و مشوره دهی صحی برای نیازمندان به خصوص اشخاص دارای معلولیت می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала