فشار کشورهای همسایه بر مهاجرین افغان

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید که طی روزهای آینده روند بازگشت مهاجرین افغان در نتیجه فشارهای روز افزون کشورهای ایران و پاکستان به بیش از شش هزار تن در روز خواهد رسید.

سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان، می‌گوید که روزانه نزدیک به چهار هزار نفر از پاکستان و هزار و پنج‌صد تن دیگر از ایران بازگشت می‌کنند. او گفت بیشتر کسانی که از پاکستان بازگشت می‌کنند دارای مدارک رسمی مهاجرت هستند اما بدلیل فشارهای‌ دولت آن کشور مجبور به بازگشت می‌شوند. عالمی بلخی همچنین گفت که میزان بازگشت مهاجرین افغان از ایران نیز بالا رفته است. به گفته او، بیشتر کسانی که از ایران بازگشت می‌کنند، به زور از آن کشور اخراج می‌شوند.

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان که روز دوشنبه در مراسم امضای یک تفاهم‌نامه به منظور ساخت یک شهرک رهایشی برای مهاجرین در ولایت پروان، در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، گفت: «پیش از عید به صورت متوسط روزانه چهار هزار نفر دارای مدرک و فاقدین مدرک عودت می‌کردند. در روزهای عید این کاهش پیدا کرده بود و یکی- دو روز هیچ نبود و در روز سوم عید ما هفت نفر عودت‌کننده از پاکستان داشتیم اما به تدریج بالا رفت. دیروز هم به همان معیار چهار هزار و دوصد نفر عودت‌کننده از جمهوری اسلامی پاکستان داشتیم. پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده مقداری افزایش پیدا بکند نسبت به زمانی که قبل از عید بود.»

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌افزاید که افغانستان هم اکنون نیز بلندترین رقم مهاجرین را در جهان دارد. وی گفت: «ما فعلا 7.2 میلیون مهاجر در بیرون از کشور داریم که از این مجموعه 1.6 میلیون دارای کارت در پاکستان بودند که طی چند مدتی تعداد شان کم شده‌اند. بیشتر از یک میلیون هم که یک عدد تقریبی است فاقدین مدرک هستند و آنها محاسبه شده نیستند. 840 هزار نفر دارای کارت در ایران داریم و 450 هزار هم کسانی که پاسپورت و اقامت موقت دارند و در همین روزها مدت اقامت شان تمام شده و از وزارت داخله ایران تقاضا کردم که تمدید کند و امیدواریم که اقامت شان تمدید شود. حدود یک میلیون هم فاقد مدرک در جمهوری اسلامی ایران داریم. بقیه این‌ها در کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی، استرالیا و امریکا به سر می‌برند. این‌ها در حالت‌های مختلف قرار دارند.»

همچنین آمارهای وزارت مهاجرن و عودت‌کنندگان نشان می‌دهد که از سال 2001 به این سو بیش از شش میلیون نفر از مهاجرین افغان به کشور عودت‌ کرده‌اند. این آمارها حاکیست که هم اکنون بیش از یک میلیون نفر دیگر در داخل افغانستان در حالت بی‌جاشدگی به سر می‌برند.

در این اواخیر میزان فشارها بالای مهاجرین افغان از سوی دو کشور همسایه ایران و پاکستان بیشتر شده است. مهاجرینی که از پاکستان بازگشت کرده‌اند می‌گویند که دولت آن کشور با مهاجرین بدرفتاری کرده و آنان نیز مجبور شده تا به افغانستان بازگشت نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала