دانشجویان ولگرد از هند برگشتانده می‌شوند

© AP Photo / Mark Lennihanدانشجویان ولگرد از هند برگشتانده می‌شوند
دانشجویان ولگرد از هند برگشتانده می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، به مقام‌های مسوول دستور داده تا آنعده از دانشجویان افغان که برای تحصیل به هند فرستاده شده‌ به درس‌های خود سهل‌انگاری و برخورد نادرست می‌کنند، به افغانستان برگشتانده شوند.

آقای غنی که روز چهارشنبه گذشته برای انجام یک سفر دو روزه به هند رفته بود، می‌گوید که عملکرد و رفتار دانشجویانی که به درس‌های خود سهل‌انگاری می‌کنند و برخورد نادرست دارند، شرایط را برای دیگر دانشجویانی که به منظور تحصیل به هند رفته‌اند سخت بسازد.

اشرف‌غنی همچنین به وزارت تحصیلات عالی افغانستان دستور داده تا اسناد دانشجویان فارغ شده از دانشگاه‌های هند، ایران و پاکستان را مورد ارزیابی قرار دهد.

مقام‌های سفارت افغانستان در دهلی جدید می‌گویند که هم اکنون شانزده هزار تن از دانشجویان افغان در دانشگاه‌های مختلف هند درس می‌خوانند. به گفته‌ این مقام‌ها، تاکنون شصت و دو هزار تن از دانشجویان افغان از دانشگاه‌های هند فارغ شده‌اند. هند سالانه هزاران بورسیه تحصیلی به دولت افغانستان می‌دهد. اما آن طوری‌که برخی از آگاهان می‌گویند از طریق این بورسیه‌ها بیشتر افراد وابسته به مقام‌های دولتی و صاحبان قدرت و ثروت رفته‌اند. این افراد بجای درس و تحصیل، بیشتر مصروف ولگردی و اوباش گری می‌شوند.

هند از اصلی‌ترین متحد منطقه‌یی دولت افغانستان به شمار می‌رود. این کشور پس از سال 2001 تاکنون میلیاردها دالر به افغانستان کمک کرده است. همچنین در سفر اخیر اشرف‌غنی به دهلی جدید نیز دولت هند وعده داد که یک میلیارد دالر به دولت افغانستان کمک می‌کند.

هند برعلاوه کمک‌های مالی، در زمینه‌‌های تحصیلی نیز همکاری‌های زیادی داشته است. سالانه هزاران بورسیه تحصیلی برای دولت افغانستان می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала