در روز عرفه پرده خانه کعبه را تبدیل کردند

© AP Photo / Khalid Mohammedمکه
مکه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پرده خانه کعبه صبح امروز (یکشنبه) طبق رسم هر ساله همزمان با روز عرفه در نهم ذی الحجه، مصادف با 21 سنبله تعویض شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد که پرده قدیمی خانه کعبه صبح امروز نهم ذی الحجه بعد از اقامه نمار صبح برداشته و پرده جدید آویخته شد. 
تصاویری منتشر شده حاکی از آن است که خادمان کعبه پس از برداشتن پرده قدیم، دیوار کعبه را با آب شسته و معطر کردند و پس از آن پوشش جدید بر روی آن قرار دادند.
این پوشش از 5 قطعه تشکیل شده که هر کدام بخشی از کعبه را می پوشانند و در دوختش مقدار زیادی سنگ گرانبها به کار رفته است.
بر اساس این گزارش، هزینه صرف شده برای پرده جدید خانه کعبه که از حریر خالص است، 22 میلیون ریال سعودی بوده و برای دوخت آن در کارگاه ویژه دوخت پرده کعبه، ماه ها زمان صرف شده است.
ارتفاع این پرده 14متر و عرض آن 95 سانتیمتر است و از 16 قطعه به شکل مربع درست شده است. در نوار اطراف آن آیات قرآنی، هر کدام داخل مربعی به صورت جدا نوشته شده و در فواصل مشخص و به صورت جدا کلمات «یا حی یا قیوم»، « یا رحمن یا رحیم» و «الحمد الله رب العالمین» بر روی آن نقش بسته است.
بر اساس این گزارش، پوشش جدید کعبه منقش به آیات الهی با طلا و نقره است.
اعمال حج تمتع امسال روز گذشته (شنبه) هشتم ذی حجه مصادف با یوم الترویه با خروج زائران خانه خدا از شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات آغاز شد.
سعودی های امسال به دلایل مانع حضور زائران ایرانی در مناسک حج ابراهیمی شدند.
براساس آمار رسمی که عربستان اعلام کرده، در فاجعه منا در سال گذشته 769 زائر کشته شدند؛ اما آمار به دست آمده از کشورهای مختلف، حکایت از جان باختن بیش از دو هزار نفر در فاجعه منا و بر اساس برخی آمارهای دیگر بیش از هفت هزار نفر دارد که 465 تن آنها ایرانی هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала