امسال تمام ولایات افغانستان تحت پوشش کشت زعفران قرار می‌گیرند

© Flickr / m-botшафран
шафран - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت زراعت و مالداری افغانستان اعلام کرده که این اداره در نظر دارد تا امسال تمام ولایات این کشور را تحت پوشش کشت زعفران قرار دهد.

این وزارت می‌افزاید که برای گسترش کشت زعفران، در نظر دارد تا 280 تن پیاز آن را برای دهقانان در سراسر افغانستان توزیع کند. همچنین وزارت زراعت و مالداری برای این که توانسته باشد کشت زعفران را سرتاسری بسازد، نزدیک به پنج‌هزار زعفران کار را آموزش داده است.

 

به گفته وزارت زراعت، در حال حاضر میزان تولید زعفران در افغانستان به 5.3 تن رسیده و قرار است تا پنج سال آینده این رقم به چهارده تن افزایش یابد. وزارت زراعت در اعلامیه‌ای می‌گوید: «تخمین زده می‌شود که افغانستان با اراضی مساعد و اقلیم مناسبی که برای پرورش زعفران دارد، ظرفیت تولید سالانه 70 تن زعفران را دارد. در صورت رسیدن به این هدف در درازمدت می‌تواند سالانه بیش از 200 میلیون دالر عاید از این بابت بدست بیاورد.»

 

زعفران افغانستان از نگاه کیفیت و ذایقه در دنیا کم مانند است. دولت افغانستان تلاش دارد تا زعفران را جاگزین کشت کوکنار نماید. هم اکنون گیاه قیمتی در بخش‌هایی از افغانستان به ویژه در شماری از ولایت‌های غربی کاشته می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала